Tilslutning af nyt Gorenje induktionskomfur

Hej Søde og kloge mennesker
Jeg har købt et Gorenje induktionskomfur der er forsynet med en ledning som kun er beregnet til brug i Norge (se billede 1).
Tilslutningen i væggen ser således ud (se billede 2)
Mit relæ ser således ud (se billede 3)
I manualen er der følgende tegning af tilslutningen (se billede 4).
Jeg tænker at den ledning der sidder i komfuret nu er beskrevet som på billede 5, (ret mig endelig hvis jeg tager fejl). Målet må derfor være, at jeg udskifter denne ledning til en ledning med 3 ledere (altså 5 farver i alt) og montere den som vist på billede 6, hvor:
L1=brun,
L2=sort eller sort/hvid,
L3=grå eller sort,
N=Neutral og
PE=gul/grøn (jord)

Hvis jeg skaffer et stykke  H05Z1Z1-F5G1,5 ledning, har jeg så fat i ‘den lange ende’ ift mine tanker om udskiftning af kabel og installation til lysnettet
Glæder mig til at høre jeres respons
🙏🏽
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1,k kvadrat på 16a sikring går ikke 

kablet skal være 5x2,5 kvadrat som fx dette https://whiteparts.dk/shop/554-beko/1757-tilslutnings-kabel-til-komfur-og-kogeplader/

hvis der sidder lus for 230v i komfur skal de fjernes ved 400v montage

husk sluk for gruppen ved montage 

400v udtaget formoder der er afdækning til stede så tilslutninger er skjult

vedr din tavle skal du have lave nogle nye fortegnelser der ​viser tydeligt lys 1+2 og max 10a ​og komfur 16a  
den sidste gruppe til højre er ukent 

Hej Jetdirect
Tusind tak for hurtig respons.
Det vil jeg anskaffe mig hurtigst.
Jeps jeg slukker for hovedafbryderen på relæet inden jeg går i gang.
Har jeg ellers forstået det rigtigt mht udskiftningen og montering af ledningen i komfuret?
Og jeg skal nok få printet nye labels/fortegnelser til relæet 🙂
Ziggy Stardust skrev den 14-05-2025 11:43:33

Sidder der lus her?

der er lus mellem l1 hvor brun sidder og videre til l2 og l3  som skal fjernes ved 400v (ses under ledningen , den messing farvede metal bøjle)

forbindelsen mellem 4+5 skal være der med lus hvor nul sidder 

L1=brun,
L2=sort eller sort/hvid,
L3=grå eller sort,
N=Nul
PE=gul/grøn (jord)

Som der også har været svaret på så skal du fjerne lusene så du kan benytte 3 faser, nul og jord. Lusen til nul (blå) skal blive siddende. Fuldstændig som på det sidste billede du viser fra manuelen mht tilslutning

Kablet skal være minimum af betegnelsen H05VV med 5 ledere og 1,5mm2 ledertværsnit som der står i manualen 10-20 kr meteren på nettet). Du kan også sagtens vælge et tykkere (2,5mm2) som jetdirect linker til (20-30 kr meteren på nettet), men det er ikke nødvendigt.
Husk at få yderkappen på kablen helt ind under aflastningen i på både komfuret og komfurudtaget og sæt dækslet på igen.

Men som der står i manualen skal det reelt udføres af en autoriseret el-installatør

Mærkningen på tavlen skal være entydig. Så det er ikke nok at skrive "lys1" Men i stedet "Stikkontakter og lys i stue" eksempelvis. Under HPFIen skal der stå "RCD" (har vedlagt eksempel)
Der mangler også nogle clips på låget til eltavlen ser det ud til. Husk at test RCD (HPFI) jævligt ved at trykke på testknappen - så skal det slå fra.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Annonce
Tusind tak. Jeg er meget taknemmelig for, at I har brugt tid på at hjælpe mig.
Buller27, tak for dit vedlagte eksempel 🙏🏽
Ziggy Stardust skrev den 14-05-2025 21:06:44

Tusind tak. Jeg er meget taknemmelig for, at I har brugt tid på at hjælpe mig.
Buller27, tak for dit vedlagte eksempel 🙏🏽

Det var så lidt. Held og lykke med projektet :-)
Du kan også blot skrive "Gr. 1" osv og så havde en lille seddel i en lomme på siden af tavlen med mere uddybning om hvad gruppen forsyner. Men det er nok mest på store eltavler det giver mening.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Lige et sidste spørgsmål.
På tegningen er Brun = L1, men den er koblet på L3 fra fabrikken (Se billederne herunder). 
Er det underordnet hvilken rækkefølge de 3 ledere kobles på, så længe ledningsfarven på henholdsvis L1,L2 og L3 på komfuret er identisk med ledningsfarven på L1,L2 og L3 på væggen?
Spurgt på en anden måde ……. Må Brun sættes i L3 i stedet for L1?

Ziggy Stardust skrev den 15-05-2025 17:46:50

Lige et sidste spørgsmål.
På tegningen er Brun = L1, men den er koblet på L3 fra fabrikken (Se billederne herunder). 
Er det underordnet hvilken rækkefølge de 3 ledere kobles på, så længe ledningsfarven på henholdsvis L1,L2 og L3 på komfuret er identisk med ledningsfarven på L1,L2 og L3 på væggen?
Spurgt på en anden måde ……. Må Brun sættes i L3 i stedet for L1?

Strømmen er ligeglad med farverne på ledningerne. Men Sætter du L1 til L1 osv så bliver det nemmmere at holde styr på.

Tak. Det var også det jeg tænkte. Ville bare lige være 100% sikker. 🙏🏽
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis