Nedlægge “krybekælder”?

Hej,

Jeg har behov for lidt hjælp i forhold til hvordan jeg bedst kommer videre.

Jeg har en “havestue” opført i 2004, som desværre trængte til et nyt gulve, da en af bjælkerne var gået løs.

I den forbindelse, vil jeg gerne overgå fra radiator til gulvvarme, men er dog i tvivl om mellemrummet ml. bjælkerne og betondæk.

Før jeg fjernede gulvet, var der isolering mellem bjælkerne, og blot luft ml. bjælke og betondæk.

Jævnfør de originale bygningstegninger, skulle der have været ventilationsriste i soklen, det er dog IKKE tilfældet. Alting virker tørt og sund i konstruktionen.

Jeg har vedhæftet tegning fra den oprindelig arkitekt/ingeniør, hvor opbygning fremgår.

Nu hvor jeg vil lave hurtig virkende gulvvarme på forskalling, hvordan bør jeg bedst kommen videre?

Er det at smide en plastmembran på beton med 10cm til kant, for derefter at bore ud til de jf. tegning manglende udluftningsriste? Isolere med trykfasy Rockwool ned mod “krybekælder” og en dampbremse eller dampspærre mellem bjælker og forskalling?

Håber I kan hjælpe!!

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke både lave det i forskalling på dine bjælker og have effektiv isolering til gulvvarme.
Men det du kan gøre er at fjerne bjælkerne, afrette betonen med flydespartel, trykfast isolering (250), dampspærre, gulvspån med spor, alu og pex, gulvpap, trægulv.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Blot så jeg er sikker på at jeg forstår din besked korrekt, at det ikke ville kunne fungere at selvfølgelig isolere mod betondæk og mellem bjælker og dernæst:

0) Dampspærre eller dampbremse?
1) Forskalling
2) Varmefordelingsplader
3) Gulvslanger
4) Gulvpap
5) Spånplade
6) Lamel sildeben?

Årsagen til at jeg ønsker hurtig virkende gulvvarme er at det er i en udestue, hvor solen hurtigt får magten og varmer rummet op. 
Udfordringen med den strøgulvs-konstruktion du foreslår er at fugt som kondenserer nede i isoleringen kun meget vanskeligt kan komme derfra + tilstedeværelse af organisk materiale (strøerne) = seriøs risiko for skimmel.
Anbefalet ved strøgulv er max 75mm rockwool og 50mm i yderste meter langs sokkel,  netop for at kondenseret fugt har en mulighed for at fordampe igen, det kan det ikke hvis isoleringslaget er for tykt for så kan varmen ikke komme derned.
Som du selv kan regne ud så kommer du til at fyre for ormene og kvarterets katte hvis du laver gulvvarme ovenpå 75mm isolering.

Beskrev en gangbar løsning ovenfor, den er også baseret på varmefordelingsplader i alu, her bliver de bare lagt i gulvspån med spor - det reagerer ligeså hurtigt som hvis du lægger det i forskalling.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 13-05-2025 23:09:27

Udfordringen med den strøgulvs-konstruktion du foreslår er at fugt som kondenserer nede i isoleringen kun meget vanskeligt kan komme derfra + tilstedeværelse af organisk materiale (strøerne) = seriøs risiko for skimmel.
Anbefalet ved strøgulv er max 75mm rockwool og 50mm i yderste meter langs sokkel,  netop for at kondenseret fugt har en mulighed for at fordampe igen, det kan det ikke hvis isoleringslaget er for tykt for så kan varmen ikke komme derned.
Som du selv kan regne ud så kommer du til at fyre for ormene og kvarterets katte hvis du laver gulvvarme ovenpå 75mm isolering.

Beskrev en gangbar løsning ovenfor, den er også baseret på varmefordelingsplader i alu, her bliver de bare lagt i gulvspån med spor - det reagerer ligeså hurtigt som hvis du lægger det i forskalling.

/BOFH 

Tusind tak for input BOFH, og godt perspektiv i forhold til fugt.

Det er dog bjælker, og som det fremgår af denopribdelige tegninger er der plads til ca. 275mm isolering mellem bjælkerne og gulvvarmen. Vil dette ikke være passende? 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også