Havefliser som fundament

Godaften!

Jeg skal igang med at lave et værksted.
Jeg kan sagtens finde en masse om fundamenter på Google samt herinde.
Men om jeg kan bruge betonfliser som fundament istedet for fundablokke kan jeg ikke finde for og imod?
Sagen er den at det gamle skur var indrettet med 50x50 fliser og dem ville jeg da heller smide i en rende med beton og spare turene på genbrugspladsen samt fundablokke.
Galt eller genialt?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vil nu ikke gå så langt som at kalde det genialt... 

Men du kan da godt putte de gamle fliser ned i betonen hvis de er rene, hvis du smadre dem lidt først får betonen en større flade at binde på.
Men det bliver ikke så stærkt som et fundament støbt i ren beton, men sikkert rigelig stærkt hvis det ikke er en stor og tung bygning.

Men om du ligefrem kan bruge dem som funda blokke tvivler jeg på vil blive godt.

Jeg ville bruge dem under jorden i renden, og så sætte leca blokke over jorden,

Vi prøver igen, i morgen --
Det er et værksted på 16 kvm uden tung kørsel.
Når du siger i renden med leca ovenpå, så er det som knust istedet for stabil grus?
Du kan smide vilkårlige flisestykker ned i betonen og derved strække det noget. Det er ikke muligt med håndkraft at nedknuse fliser så de kan kaldes knust beton. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Keldkeld skrev den 13-05-2025 21:07:31

Det er et værksted på 16 kvm uden tung kørsel.
Når du siger i renden med leca ovenpå, så er det som knust istedet for stabil grus?

Jeg mente du skulle "smadre" fliserne i nogle mindre stykker,  og så komme den ned i betonen i renden.

​Hvis du giver sådan en 50x50 cm ​flise et ​klap af en stor hammer går den vel i en 3-5 stykker så er det fint nok.

Og så bruge lecablokke over jorden for at minimere kuldebroen..

Vi prøver igen, i morgen --
Hos en genbo brugte vi også fliser der blev knust med en forhammer til et fundament.
Vi gravede renden 30-40 cm dybere (ikke noget problem når man har en rendegraver) end det egentlig var nødvendigt og smed så et lag "brokker" i bunden inden der blev støbt.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Mange tak for svar begge to.
Jeg graver med spade, da det er så "lille" et værksted. Det kunne godt gå hen og være nemmere at smide dem på genbrugspladser.

Mit kuldenro:
Der er fire støtte punktfundamenter, kan jeg godt bibeholde dem eller kommer der en kuldebro der?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis