LED belysning

Hey gutter og gutinder.

Hvad er jeres erfaring med de bedste LED pærer til E27 og MR16/GU5.3?. 

Jeg har gennemgået Ledvance(kinesisk) og Philips(hollandsk) og fundet frem til flg:

E27 
  • Ra - begge har pærer med Ra på 95-97
  • R9 - Ledvance' pærer har meget høj R9 på 90. Philips' pærer er på ca 50
  • Kun Philips har høj Ra i P45 form pærer
  • Ca samme flicker metrics
  • Ledvance har noget bedre color consistency (macadam)
MR16/GU5.3
  • Kun Ledvance har høje Ra pærer i 200-300 lumens de rminder om de traditionelle halogenspots.
Nogle der har erfaring med bedre mht Ra og R9 fra andre mærker der er tilgængelig i DK?

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil mene at Ra over 90-95 kun har teoretisk betydning. Desuden måles Ra kun for 8 farver. Hvis det er til belysning af en fin maleriudstilling eller tilsvarende hvor farvegengivelse er meget vigtig, vil man bruge den udvidede CRI måling (nogle gange kaldt Re), hvor der testes med 14 farver.

Små pærer med højt lysudbytte, bliver ofte varme og det kan have betydning for levetiden. Så man bør gå udenom de små pærer med højt forbrug. Man skal gå efter dem med høj virkningsgrad.
GodeVen skrev den 14-05-2025 09:10:39

Jeg vil mene at Ra over 90-95 kun har teoretisk betydning. Desuden måles Ra kun for 8 farver. Hvis det er til belysning af en fin maleriudstilling eller tilsvarende hvor farvegengivelse er meget vigtig, vil man bruge den udvidede CRI måling (nogle gange kaldt Re), hvor der testes med 14 farver.

Små pærer med højt lysudbytte, bliver ofte varme og det kan have betydning for levetiden. Så man bør gå udenom de små pærer med højt forbrug. Man skal gå efter dem med høj virkningsgrad.

Heldigvis så er det kun 470 og 806 lumen E27 der skal bruges og MR16 på 200 lumen.
Specielt R9 skal gerne være høj pga makeuplægning. Det undrer mig over der er så stor forskel på LEdvance og Philips på det punkt. Ikke engang philips bedste Master Prof LEDer har høj R9.

Kender du til steder hvor der sælges E27 pærer med udvidet Re info? EUs obligatoriske EPREL info bruger kun Ra og R9 så vidt jeg kan se

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Nej, jeg har aldrig haft behov for farvepræcision i den klasse. Som nævnt skal man have specielle behov for at Ra 90-95 ikke er godt nok.

Er du ikke bare gået i selvsving over datablade?

GodeVen skrev den 14-05-2025 12:46:10

Nej, jeg har aldrig haft behov for farvepræcision i den klasse. Som nævnt skal man have specielle behov for at Ra 90-95 ikke er godt nok.

Er du ikke bare gået i selvsving over datablade?

Nej det tænker jeg ikke er tilfældet. Den bedre halvdel brokker sig over at når der lækkes makeup så er de eksisterende belysning med Ra80 pære ikke super gode. Så jeg prøvede en Ra90 med en R9 på 50 fra philips. Det var ikke meget bedre ift til de glødepærer der var ffør LED pærerne. Derfor søger jeg høj RA og specielt høj R9. 

Der er også noge trudstilling med noget keramik der gerne skulle se nogenlunde identisk ud med de gamle halogerne der belyste det. Og det er bestemt ikke tilfældet med de Ra90 R950 philips pærer der bruges nu.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også