Overdækket terrasse med plastmo twinlite thermotag

Hejsa skal i gang med at lave en overdækket terrasse, den måler 3m i dybden og 480cm i bredden,og spær afstanden er 99cm, plastmo twinlite skal kunne lægges direkte på spærene med deres aluprofiler. Mine spær er 145mm x 45mm. Spændvidden på spærene bliver ca 285cm.
Nu overvejer jeg at ligge nogle lægter på tværs alligevel, synes det vil være mere solidt,(det er kun 10mm thermotag) jeg vil gerne skære ud til lægterne i spærene, er dog bange for de så ikke kan holde, så enden bliver nok at ligge lægterne ovenpå spærene, men vil det kunne holde hvis jeg skærer ud i spærene ?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa, som jeg læser den her vejledning så skal der lægter til ved10mm plade:  https://www.plastmo.dk/Files/Billeder/items/guides/dk-montering-twinlite-termotage.pdf 

om det svækker spær at nedfælde har jeg ikke nok forstand på men det lyder intuitivt rigtigt. Du kan jo også sætte lægterne op med beslag i mellemrummene eller skrå sømme/skrue dem på plads.

Jeg har haft et kanalplade tag der faldt ned efter en ordentlig omgang tøsne.... ikke sjovt

Jeg gik op i 16mm plader, for at slippe for lægterne, de pynter jo ikke ligefrem.
Jeg brugte plader fra Rias..
De har lagt i 4 år, og har ikke bemærket problemer af nogen art..

Vi prøver igen, i morgen --
Hvad er din spærdiminsion og spændvidde og afstand mellem spær, jeg har købt 10mm tag og det er bare en lille overdækning i baghaven, så bliver nødt til at leve med lægterne, men om de kan nedfældes i spærene er jeg i tvivl om.
Larsoe skrev den 13-05-2025 15:05:10

Hvad er din spærdiminsion og spændvidde

Spær 120x60 CC100,  frit spænd 260 cm.

Rias foreskrev at der skulle bruges 60 mm brede spær, da det passer med gummiprofiler og alu topskinner. Jeg fandt dem i Bauhaus, de var som spærtræ høvlet på alle sider er let rundede kanter, det ser dog ikke ud til Bauhaus har den type længere.

Men måske du skal lidt op i dimension, har ikke regnet på mine, men der er ingen nedbøjning.

(bruger du lægter skal der vel være samme dimension på spær )

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også