Halløj
Jeg stod og skulle skifte en stikkontakter og nye tangenter i en 2,5M dåse. 1 afbryder til loftbelysning og en 1,5M med 2 stikkontater. Kablet (ikke ledninger i rør) der går ind i dåsen er nyere og følger nuværende farvekode. Men de 2 ledninger der ses i loftrosetten er gamle stofledninger. Så et sted mellem dåsen og loftrosetten er nyere installtationskabel samlet med gamle stofledninger i rør. Den samling er skjult så jeg forventer det er lavet med presmuffer og krymp - men ved det reelt ikke. Der er også en lilel chance for samlingen ligger i en kabelbakke oppe under loftet.
Der kommer sandsynligvis ikke til at skulle leveres mere end 15W i alt til LED belysning gennem den roset.
Der er ingen anmærkning i eltjek - men tvivler på lige dét er tjekket.
Pga samlingen kan det vel ikke være ligetil at udskifte stofledningerne? Alternativt skal jeg bare lade det være pga den lave belastning.
Elektriker kommer inden sommerferien og skal lave noget andet - men ville lige høre om der var nogle gode råd inden.
Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.