Nyere kabel samlet med gamle stofledninger til lampeudtag

Halløj

Jeg stod og skulle skifte en stikkontakter og nye tangenter i en 2,5M dåse. 1 afbryder til loftbelysning og en 1,5M med 2 stikkontater. Kablet (ikke ledninger i rør) der går ind i dåsen er nyere og følger nuværende farvekode. Men de 2 ledninger der ses i loftrosetten er gamle stofledninger. Så et sted mellem dåsen og loftrosetten er nyere installtationskabel samlet med gamle stofledninger i rør. Den samling er skjult så jeg forventer det er lavet med presmuffer og krymp - men ved det reelt ikke. Der er også en lilel chance for samlingen ligger i en kabelbakke oppe under loftet.
Der kommer sandsynligvis ikke til at skulle leveres mere end 15W i alt til LED belysning gennem den roset.

Der er ingen anmærkning i eltjek - men tvivler på lige dét er tjekket.

Pga samlingen kan det vel ikke være ligetil at udskifte stofledningerne? Alternativt skal jeg bare lade det være pga den lave belastning.

Elektriker kommer inden sommerferien og skal lave noget andet - men ville lige høre om der var nogle gode råd inden.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din beskrivelse af installationen kunne tyde på, at den består af ledninger i stålrør. For at kunne lave en ændring i ledningsføringen som beskrevet, er det nødvendigt med en dåse af en art. En kabebakke eller kabelkanal må være synlig. Måske skal du kikke på loftet. Begge dele er normalt tilgængelige ved fjernelse af (lofts)beklædning. Jeg ville søge efter en dåse på loftet med tre til og afgange. Der må være en tilgang med fase og nul samt to afgange med nul og tændledning samt en afgang/tilgang til afbryder og stikkontakt. Den sidste er så blevet udskiftet med et kabel. Prøv om du kan finde dåsen. Man kan ikke lave en samling med muffer og krympefleks i et rør.
Med hensyn til belastning kan du belaste med 2300 W, da ledningerne er 1,5 mm2. At ledningerne i loftrosetten har stofisolerede ledninger betyder ikke, at det ikke er 1,5 mm2. Ledningerne er fortinnede fordi isoleringen er gummi, der ikke kan forliges med kobber, med et flette lag stof uden på. 

fase
Ved ikke om det er generelt, men har været ude for stofledninger der sad uhjælpelig fast i stålrør. ​

Vi prøver igen, i morgen --
Man bukkede ikke stårør på same måde som man gjorde ved plast rør. Man satte en bukning ind - i stil med vvs-fittings. Så bukningerne var meget skarpe. Det gør det meget svært at trække ledningerne ud, især hvis der er flere bukninger.

je_ns skrev den 13-05-2025 10:50:24
a
Ved ikke om det er generelt, men har været ude for stofledninger der sad uhjælpelig fast i stålrør. 

Ja det kan jeg snakke med om , jeg fik opgaven med at el renoverer det andet hus i DK som var bygget med indlagt el , det var Carl Jacobsen"s villa ude på Carlsberg som var totalt fredet , det første hus med indlagt strøm var J.C. Jacobsen hus , den senere æresbolig , nu tilbage til den gamle installation , der var mere end langt over 100 år , gammel installation typisk lavet af tyske cykelsmede og andet godtfolk , ledningerne sad ubehjælpeligt  fast , og selve installationen var ulogisk lavet med mærkelige føringsveje , rørene måtte vi fylde op med opvaskesæbevand , og efter et par dage stående i blød kunne de gamle ledninger trækkes forsigtigt ud med de nye , en opgave der var givet tilbud på og til at vare ca 2 uger endte med at vare 2 mdr .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
S. Fabrin skrev den 13-05-2025 08:51:07

Din beskrivelse af installationen kunne tyde på, at den består af ledninger i stålrør. For at kunne lave en ændring i ledningsføringen som beskrevet, er det nødvendigt med en dåse af en art. En kabebakke eller kabelkanal må være synlig. Måske skal du kikke på loftet. Begge dele er normalt tilgængelige ved fjernelse af (lofts)beklædning. Jeg ville søge efter en dåse på loftet med tre til og afgange. Der må være en tilgang med fase og nul samt to afgange med nul og tændledning samt en afgang/tilgang til afbryder og stikkontakt. Den sidste er så blevet udskiftet med et kabel. Prøv om du kan finde dåsen. Man kan ikke lave en samling med muffer og krympefleks i et rør.
Med hensyn til belastning kan du belaste med 2300 W, da ledningerne er 1,5 mm2. At ledningerne i loftrosetten har stofisolerede ledninger betyder ikke, at det ikke er 1,5 mm2. Ledningerne er fortinnede fordi isoleringen er gummi, der ikke kan forliges med kobber, med et flette lag stof uden på. 

Many thanks!

Det er en lejlighed så dåsen skulle ligge under overboens gulv eller i den kanal jeg nævnte så. Den kanal er dog pløret til med maling så skal lige se om jeg kan komme til den uden at skulle male alt for meget efter.Afventer fra for forrige ejer om det EL der er blevet lavet.
Stofledningnerne er 1,5mm2 - diameter målt med digital skydelære så den skulle være god nok. Har bare ifm arbejde set statitsikker på årsag til brand ifm lysbuer og gamle ledninger. Dog med væsentlig større energiforbrug end et par LED pærer.

Alt EL der går ind i tavlen er med nyere plastisolerede kabler med nuværende farvekoder - ingen ledninger i rør. Og alle udtag og afbrydere har plastisolerede kabler bagved. 

karl smart skrev den 13-05-2025 11:40:14

je_ns skrev den 13-05-2025 10:50:24
a
Ved ikke om det er generelt, men har været ude for stofledninger der sad uhjælpelig fast i stålrør. 

Ja det kan jeg snakke med om , jeg fik opgaven med at el renoverer det andet hus i DK som var bygget med indlagt el , det var Carl Jacobsen"s villa ude på Carlsberg som var totalt fredet , det første hus med indlagt strøm var J.C. Jacobsen hus , den senere æresbolig , nu tilbage til den gamle installation , der var mere end langt over 100 år , gammel installation typisk lavet af tyske cykelsmede og andet godtfolk , ledningerne sad ubehjælpeligt  fast , og selve installationen var ulogisk lavet med mærkelige føringsveje , rørene måtte vi fylde op med opvaskesæbevand , og efter et par dage stående i blød kunne de gamle ledninger trækkes forsigtigt ud med de nye , en opgave der var givet tilbud på og til at vare ca 2 uger endte med at vare 2 mdr .

Det lyder som en herlig opgave :-D

I det har tilfælde er rørføring kun med en enkelt 90 graders buk hvis det da ikke blot er få meter lige rør hen til en kabelkanal.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Annonce
GodeVen skrev den 13-05-2025 11:12:46

Man bukkede ikke stårør på same måde som man gjorde ved plast rør. Man satte en bukning ind - i stil med vvs-fittings. Så bukningerne var meget skarpe. Det gør det meget svært at trække ledningerne ud, især hvis der er flere bukninger.

Du har tilsyneladende aldrig nogensinde arbejdet med stålrør. Man brugte en bøjeklods til at bøje rørrene i den rette vinkel, der ikke nødvendigvis var 90°, men kunne være større eller mindre. Det var selvfølgelig muligt at trække ledninger i rørene. Fittingsinstallationer er synlige installationer, hvor ledningerne blev trukket sammen med, at installationen blev lavet.

Til plastrørene blev der brugt en bøjefjeder stukket ind i røret. Her kunne man også bukke i vilkårlige vinkler. Man kunne også lave fittingsinstallationer med plastrør.

fase
buller27 skrev den 13-05-2025 12:35:31

Many thanks!

Det er en lejlighed så dåsen skulle ligge under overboens gulv eller i den kanal jeg nævnte så. Den kanal er dog pløret til med maling så skal lige se om jeg kan komme til den uden at skulle male alt for meget efter. Afventer fra for forrige ejer om det EL der er blevet lavet.
Stofledningnerne er 1,5mm2 - diameter målt med digital skydelære så den skulle være god nok. Har bare ifm arbejde set statitsikker på årsag til brand ifm lysbuer og gamle ledninger. Dog med væsentlig større energiforbrug end et par LED pærer.

Alt EL der går ind i tavlen er med nyere plastisolerede kabler med nuværende farvekoder - ingen ledninger i rør. Og alle udtag og afbrydere har plastisolerede kabler bagved

Det er vel ikke sådan at installationen er lavet som en kanal udført af træ, for så ser det ud til at din beskrivelse passer. Picture please sir.

fase
S. Fabrin skrev den 13-05-2025 21:45:13

buller27 skrev den 13-05-2025 12:35:31

Many thanks!

Det er en lejlighed så dåsen skulle ligge under overboens gulv eller i den kanal jeg nævnte så. Den kanal er dog pløret til med maling så skal lige se om jeg kan komme til den uden at skulle male alt for meget efter. Afventer fra for forrige ejer om det EL der er blevet lavet.

Alt EL der går ind i tavlen er med nyere plastisolerede kabler med nuværende farvekoder - ingen ledninger i rør. Og alle udtag og afbrydere har plastisolerede kabler bagved

Det er vel ikke sådan at installationen er lavet som en kanal udført af træ, for så ser det ud til at din beskrivelse passer. Picture please sir.

Det er plastbakker -  i hvertfald på det stykke jeg lige forsigtigt kradsede lidt maling af. Forrige beboere har pløret dem til med den farve maling de ville have. 
SKal lige se om jeg kan få taget nogle ordentlige billeder en af dagene.

Det er sikkert samlet i kanalen sådan som det er beskrevet. 
Men det er også meget almindeligt at der sidder afbryder på begges sider af en væg, så kablet går til lampested i naborum, og i dette lampested samles det så med de stofledninger til næste rum. 
Men det er kun forslag / gætterier.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også