Rør til varmepumpe

Hejsa
Jeg er ved at bygge hus, og vil gerne forberede mig til montering af varmepumpe.
Kan jeg installere et tomrør nu, og så trække slanger til både strøm, dræn og kølemiddel igennem det rør senere?
Det kræver nok at det ikke er kobberrør til kølemiddel, men det er vel ok?
Jeg får monteret en rep-afbryder udenfor hvor udedelen skal sidde, så strøm er på plads.
Hvilken dimension skal tomrøret være?
På forhånd tak

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Luft til vand eller luft til luft?
Det smarteste er at aftale med ham der skal installere hvordan det skal trækkes.

Selvbygger med stort S. 
Luft til luft. 
Jeg vil rigtigt gerne vente til efter jeg har fået nøgle til huset med at sætte varmepumpen op, så derfor spørgsmålet om tomrør.
Hvorfor?

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Hej.

Jeg har som montør været ude ved adskillige velmente forsøg, på at gøre installationen lettere.
Men kobberrør er bare noget bøvl, at få rundt i sådan noget rør.
Så tag en snak med ham der skal installere det.
Det med at bruge slanger til det, er en dum idé. Og det gør det svært at lave en korrekt samling indendørs, da de skal loddes eller presses sammen, hvis det er R32 kølemiddel.

Hilsen Næsteformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Ok, tak for info.
Jeg er enig i at hvis det skal være kobberrør, så skal de ikke trækkes i tomrør.
Det lyder som om at det bedste er at få arbejdet lavet under husbyggeriet, og ikke bagefter.
Annonce
Hvorfor vil du have split varmepumpe (kobberrør) og ikke monoblok (vand) ?
Det er helt klart smartest, at få din aircondition ind som en del af byggeriet. Eller borer møntøren blot et hul i væggen og trækker rørene hvor det er lettest.
Uden at tage stilling til om det er en god ide, med trækrør..

Hvis det laves i 110 mm kloakrør...

Så er det bedst at lave en 90 gr bøjning  af 6 stk 15 gr bøjninger, så bliver der en lang blød bue som er nem at trække noget igennem..

( laver man det med 1 stk 89 gr bøjning, er det stort set umuligt at trække noget igennem )

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis indedelen og udedelen skal side ryg mod ryg , så er det bare et hul der skal laves , til de 2 rør ..........

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis