Hjælp til isolering og svømmende parketgulv på betondæk

Hej alle

Jeg skal isolere og lave gulvvarme i mit køkken oven på det eksisterende betondæk i hus fra 1966. Jeg har 22-25 cm at gøre godt med og vil gerne afslutte med det eksisterende massive bøgeparketgulv, jeg har taget op.

Lyder den her opbygning rigtig?

• 25 mm parketgulv
  • 20 mm spånplade (til at sømme parketgulvet fast)
  • 2 mm gulvunderlag i rulle (behøver jeg det?)
  • <1 mm dampspærre
  • 16 mm Nordic Fos sporplade i EPS med slanger
  • 2 x 80 mm Kingspan Kooltherm K3 i forbandt
  • Asfaltpap
  • Eksisterende betondæk
  • 20 cm slagger (de bliver ikke taget op i denne omgang)

Det er jo ikke nogen prangende isolering, men det tætteste jeg kunne komme på den krævede isoleringsevne, og projektet er desværre ikke lige til at tage betondæk og slagger op i denne omgang.

Så fire spørgsmål:
  1. Ligger dampspærreren det rigtige sted, eller skal den ned under sporpladen med gulvarmeslangerne?
  2. Kan jeg lime det gamle parketgulv (fer og not) sammen, så jeg ikke behøver holde det sammen ved at sømme det fast?
  3. Skal isoleringspladerne limes sammen, eller skal de bare ligge "løst"?
  4. Hvor har I andre købt Kingspan isolering? Jeg kan kun finde det meget få steder...
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bortset fra gulvunderlaget som ikke er nødvendigt er der ikke noget forkert i opbygningen, men det er en meget dyr løsning som alligevel ikke lever op til tidens standart.

Brug i stedet den ene arbejdsdag på at banke betonen op og lav en konstruktion med svømmende gulv på eps.

Kingspan kan i øvrigt fås i alle seriøse tømmerhandler når man spørger.

Selvbygger med stort S. 
Styrken i Kooltherm K3 er for lille til den beskrevne løsning. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej BOFH
De beskriver den selv som gulvisolering, vil du uddybe, hvad problemet er? Kræver det et støbt dæk ovenpå eller hvordan?
På forhånd tak.
Søren
Hej igen
Er det fordi, det er Kingspans Therma TF70, der er beregnet til flydende gulve?
Dbh.
Søren
Kun under beton, korrekt. Trykstyrken skal være 250 for at du kan etablere let gulvvarme oven på det, ellers deformerer det.
Læs nærmere i Træfakta 12 fra Traeinfo.dk (trævarebranchens oplysningsråd), kan muligvis lånes på et bibliotek i nærheden af dig.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for det!
Jeg har lige gået den ind af døren her til eftermiddag🙂
God aften.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere