Træ kutter beklædt med glasfiber

Hej, jeg søger nogle af de folk som ved meget.

Har overtaget et ældre projekt, en gammel trækutter, som er beklædt med glasfiber (eg). Træet er i ringe stand. Alt apteringen er ude, så det er nemt at komme til det hele. Den er beklædt for minimum 20 år siden, og har sidst været i vandet for en 2-3 år siden. Gladfiberen virker til at være i en okay tykkelse. Det vides ikke hvem som har lagt glasfiberen.

Jeg overvejer hvorvidt det er et skrog som er værd at bygge på. Jeg har ringe erfaring med at bygge nye spanter, samt formbøje planker. Ved heller ikke om dette ville være fremgangsmetoden.

Er det en gunstig løsning at skifte træet ud, og så opbygge spanter uden at ligge et nyt træskrog? Altså bare fokusere på at underbygge den allerede lagte glasfibers stabilitet med mere glasfiber (glasse spanter fast)
Det er ikke tiltænkt at skibet skal ud i sø.

Håber at der sidder nogle som vil dele ud af deres viden
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden  

Det afhænger af hvor tykt et lag glasfiber der er lagt på, er det kun nogle få mm tykt, holder det jo ikke alverden uden der er træ bagved.

Så du skal lige have undersøgt hvor tykt lag glasfiber det er, og om selve kølen og stævnplanken er intakt, for de er jo ligesom "rygraden "i konstruktionen..

En anden ting er om det rent økonomisk er en god ide, ofte bliver det jo ret så dyrt, så man kunne have købt en båd i god stand for samme pris.

Så man skal nok kun gøre det hvis man synes det er et sjovt projekt.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Jens, tak for det gode svar 👍
Når der bliver lagt glasfiber på en træbåd, er det som regel sidste skud i bøssen.

Du skriver at det er nemt at komme til det hele, da apteringen er ude. Hvis du vil skifte bord skal glasfiberen af, da de skal monteres fra ydersiden. Det vil være et kæmpe, kæmpe arbejde.

En af mine kammerater havde tidligere en træbåd uden glasfiber. Han skiftede flere bord med tiden. Men det tog ham flere uger at skifte blot et par stykker. Rigtig meget tid på at tilpasse de enkete bord og så selvfølgelig alt efterbehandlingen med kalfatring mm. 
Hey Godven, tak for det meget gode svar. Det tyder på at det er et meget omfattende projekt 
Man skulle tro at man kunne rede båden ved at give den mere glasfiber, så det blev en glasfiber båd fremfor en træbåd med glasfiber. MEN jeg ved ikke noget om det, og slet ikke om det er realistisk.

Annonce
Der var nogle der lagde et tykt lag glasfiber på 10/15 mm, men nok før olieskisen, da kostede polyester ikke alverden, så vil det nok ikke være helt umuligt, at redde både hvis det er tilfældet.

Men er der kun lagt en tyndt lag glasfiber på som en "feber" redning, vil det ikke kunne lade sig gøre.

( og fjerne glasfiberen,og udskifte alt råddent træ, er helt sikkert et kæmpe projekt, både i tid og penge )

Ville måden at tjekke tykkelsen på være at bore et hul i skroget?
Det var nemlig en sådan overvejelse jeg havde med skibet (at “lave den om til en glasfiber båd”)
Kutterjakobnr2 skrev den 13-05-2025 20:49:09

Ville måden at tjekke tykkelsen på være at bore et hul i skroget?
Det var nemlig en sådan overvejelse jeg havde med skibet (at “lave den om til en glasfiber båd”)

Er der ikke nogle skrog gennemføringer i båden, som du kan afmontere og måle tykkelsen på glasfiberen der.

Men du kan jo også bore huller, så er der bare noget arbejde,med at slibe ned og ligge fiber, så hullet bliver lukket.

Men du slipper nok ikke for at lave nogle spanter, osv men er glasfiberen tyk nok kan sidebeklædningen i trå måske undværes.
Men nogle billeder af båden ville hjælpe..

Men igen overvej at find en båd i bedre stand, for det er både dyrt og tidskrævende at lave sådan en reparation.

Ja, havde også tænkt at man kunne lave nogle spanter som man kunne pakke ind i glas.
Men har også godt tænkt tanken om det bliver en økonomisk tung og tidskrævende proces.
Fordi både dæk og styrehus er også i en ringe tilstand
Og hvis den nu skal videre (hugges op), er der så nogle som kan anbefale en løsning?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis