Barometer

Jeg har fået et gammelt/ antikt barometer.
Det er over en meter højt og en ret sjov ting, men..

Den røde søjle i det tynde glas, den er delt.
Er der en ​nem / smart måde hvordan den kan samles igen?
Eller skal jeg bare sende den på lossen?
​Hvad er det for en væske der er brugt?

Sniffer  
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Efter beskrivelsen tyder det på at der er tale om et kviksølvbarometer. 
For at samle søjlen igen skal der slås let på glasset med en negl el. lign. Evt skal du holde det vandret når du slår på glasset, eller rettere sagt næsten vandret for det er kviksølv, der er i glasset, og det kan give alvorlige skader, hvis man indånder dampene

Når søjlen er samlet vil du se, at søjlen er 760 mm høj ved normal tryk. I gamle dage anvendtes udelukkende kviksølvbarometre og i min ungdom blev lufttrykket altid i vejrudsigterne opgivet  i mmHg.

Du må endelig ikke blot sende det på lodsepladsen, da Hg i vore dage anses for yderst sundhedsfarligt.
En rød søjle i et kviksølvbarometer? Der er noget, der ikke passer. Kviksølv (HG) er metalfarvet. Har du ikke et billede af barometret?
Normalt består et kviksølvbarometer af et rør lukket i øverste ende. Nederste ende er så sænket ned i en åben beholder med kviksølv, Rummet over kviksølvsøjlen i røret er lufttomt.

fase
Den er god nok , det er et kviksølvbarometer ., men en mere moderne type og sikre type , i de originale var der et langt  lukket glasrør der endte i en U bøjning med en stor åben skål og hele røret og skålen var fyldt op med kviksølv , det var luftens vægt  (lufttrykket) der holdt kviksølvet oppe i røret , i de nyere har man for at undgå kviksølvdampene , lavet en indretning med sprit med rødt farvestof så der ikke er direkte adgang til kviksølv . den eneste måde du kan samle kviksølvsøglen er at slå det ned  så det samler sig . 
Det er stadig den mest nøjagtige måde at måle lufttryk på , men om man stadig bruget det på DMI ved jeg ikke , men i min tid derude havde vi mange kviksølvs barometere sidende nede i kælderen , men så kom der et påbud fra arbejdstilsynet om at der skulle være udluftning 24/7  da kviksølv fordamper ret let og det er jo giftigt . så kør det på genbrudsstationen ,

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Et kviksølvtermometer er interessant og flot måleinstrument, jeg ville dog ikke bryde mig om at have et i huset.

Et kviksøvsbarometer er mere nøjagtigt end mange af de elektroniske barometre der kan købes i supermarkeder og byggemarkeder. Men det er næppe den mest nøjagtige i dag.
Det er problematisk at aflæse værdier mere nødagtigt end 1 mm kviksølv. Friktionen mellem glasrør og kviksølv, gør at der en træghed i kviksølvets bevægelse (hysterese).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis