Hjælp til tykkelsessav (og måske en afretter)

Jeg har langt om længe fået bygget mig et værksted, og kunne godt komme igang med at bruge det værksted til at bygge flere ting - men mindre ting til huset. Reoler, borde etc. ambitionerne er mange, men nu må vi se hvor meget tid jeg har.

Uanset hvad, så tænker jeg på at anskaffe mig en tykkelseshøvl, og måske også en afretter.

Jeg er dog meget i tvivl om hvad man har brug for. Jeg kan se at dewalt sælger en som alle youtubere har - den virker som et sikkert køb.
Jeg kan dog ikke lade være med at tænke over - hvad er det den tilbyder - som en billig høvl ikke tilbyder. Jeg har prøvet at se diverse anmeldelser, men jeg synes det er meget svært at blive klog på.

Så nu spørger jeg jer - kloge hoveder. Har i nogle anbefalinger? En den billigste høvl fin, eller skal jeg bare købe den fra dewalt eller noget helt tredje?

Og mht afretter - er det noget man har brug for?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En tykkelseshøvl er intet værd uden en afretter. Har du pladsen så køb en kombineret afretter og tykkelseshøvl med støbejernsland i en fornuftig størrelse. Der er ofte nogen på dba til 4-5.000kr for en brugt.

Selvbygger med stort S. 
Det er nok ikke lige det værktøj jeg ville starte med. Man kan sagtens købe høvlede brædder eller reglar. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Enig.
En rigtig god rundsav (fritstående, ikke bord) ville være mit første valg. Og en god høvlebænk.

Superdiy skrev den 10-05-2025 20:35:05

En tykkelseshøvl er intet værd uden en afretter. Har du pladsen så køb en kombineret afretter og tykkelseshøvl med støbejernsland i en fornuftig størrelse. Der er ofte nogen på dba til 4-5.000kr for en brugt.

Tak. Jeg holder øje med det, men jeg er ærlig talt en smule i tvivl om størrelsen. Det kan godt gå, men jeg synes det presser mine kvadratmeter en lille smule. Må lige tænke over det.

Men hvad med de mindre moderne version som påstår det kan både og? er de noget værd?

ev elmand skrev den 10-05-2025 22:54:22

Det er nok ikke lige det værktøj jeg ville starte med. Man kan sagtens købe høvlede brædder eller reglar. 

Bent Andersen skrev den 11-05-2025 00:36:08

Enig.
En rigtig god rundsav (fritstående, ikke bord) ville være mit første valg. Og en god høvlebænk.

Tak for input begge to. Kan godt være mit oprindelige spørgsmål ikke var klart nok, men jeg har allerede de mest almindelige værktøj, som kap geringssav, bordrundsav & fræser

Annonce
Jeg ville gå efter en mindre model i kombineret afretter og tykkelseshøvl, så er den nem at flytte rundt på, når du har begrænset plads.

Eks. som denne her      LINK              Eller lignende typer, alt efter hvor mange penge du vil bruge på det..

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 11-05-2025 17:46:23

Jeg ville gå efter en mindre model i kombineret afretter og tykkelseshøvl, så er den nem at flytte rundt på, når du har begrænset plads.

Eks. som denne her      LINK              Eller lignende typer, alt efter hvor mange penge du vil bruge på det..

Hej Jens. Tak for tippet.

Men den model du linker til - er den noget du har erfaring med? Prisen er som sådan ikke afgørende, men jeg er selvfølgelig heller ikke ude på at smide penge ud af vinduet.

Derfor er kernen af mit spørgsmål lidt. Ville du være tryg ved at købe den model du linker til? eller ville du købe er finere?
Jeg er meget i tvivl om de alle bare er overordnet ens, eller om der er signifikant kvalitetsforskel. Ender jeg med at blive sur på en billig model fordi den ikke kan leverere et ordenligt resultat, og så alligevel skal ud og købe en dyr en - eller blive jeg glimrende glad for en billig en fordi de dyre kun giver mening hvis man bruger dem ofte?

Nej ingen erfaring bare ment som et eksempel, i den lavere prisklasse. Og Dorch & Danola A/S plejer at have rimelige kvalitets maskiner.
Metabo laver også en lignende, der er lidt dyre..

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg ville også snuse i private annoncer og DBA mm. efter en brugt INCA afretter. Fås ikke bedre.

Hvilken bredde har du brug for?

Du virker som om du er bekymret med kvaliteten. Jeg vil mene at det er mere vigtigt at den kan løse de opgaver som du har tænkt at bruge den til, end holdbarheden og evnen til at tage en tyk spån.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis