Drypvanding mister trykket

Hej alle,
Jeg prøver på at sætte et drypvaningssystem op til vanding af mine højbede samt et langt bed - alt ca. 20 meter langt. Jeg har købt et Garden drypvandingssystem hvor jeg har monteret ca. halvdelen og når jeg så ville afprøve det, så er der stort set ikke noget tryk i de sidste vandingspinde jeg har sat op. Det undrer mig meget, da mit almindelige tryk i vandhanerne er fint og jeg kun har monteret 10 vandingsdyser indtil videre.
Gode ideer værdsættes meget.

/Inger

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det et system hvor der er vandværkstryk? eller er det en beholder som vandet skal flyde fra vha tyngdekraft?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er med vandværkstryk. Jeg har også prøvet at sætte en trykregulator på. Det hjalp en lille smule, men desværre ikke nævneværdigt. 

/Inger

Der kommer mulighis for meget vand ud af de første vandingspinde, så er der ikke nok vandtryk til resten af systemet.
Prøv at lukke vandingspinde lidt, så der ikke kommer så meget vand ud.  
Det skal også kun "dryppe" når det nu hedder Garden drypvandingssystem  

Du kan også teste det ved at lukke alle vandingspinde, undtagen den sidste. 
Jo, når jeg lukker for de første, så kommer der vand ud af de sidste. De kan også godt dryppe allesammen, men med markant mindre vand sidst på strengen. Hvis det skal dryppe så lidt, så skal det jo være tændt hele tiden for at give nok vand. Den bliver solgt med 20 tilslutninger på 15 meter slange, men det vil aldrig kunne fungere her. De sælger også minisprinklere til det, men det kan jeg nok glemme alt om at få til at fungere 😢

/Inger

Kommer der meget vand ud af slangen, hvis du tager slangen af den sidste vandingspind helt af?
Hvor tykke er dine vandslanger?
Annonce
Slangerne er 7 mm. Nej, der kommer ikke særlig meget vand ud af den sidste med mindre jeg lukker for mindst halvdelen af de første.
Overvejer selv at strikke en løsning med at bore huller i en almindelig vandslange for at få bedre tryk i hovedslangen. 

/Inger

Sådan en Baseenhed 1000 til Gardena er en haveslange adapter med 6,4mm slange på den anden side, som reducerer vandtrykket til 1,5 Bar. Den indeholder et filter. 
https://www.proshop.dk/Havevanding/Gardena-Basisenhed-1000/3147390 
...vandflow på ca. 1000 liter i timen.
Har du prøvet at skille den ad og se om der sidder noget i filteret eller udenfor filteret?  Der kan sagtens ligge et stykke plastik indeni fra fabrikken og blokere.  

Det er ikke Gardena, jeg har, men Garden. Der er ikke noget at skille ad ved reguleringsmekanismen, men det gør ikke nogen markant forskel at have den på. 

/Inger

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis