Hjælp til Pergola samlinger

Hej folkens,

Jeg skal til at lave følgende pergola, og jeg vil gerne sænke brædderne som det er tilfældet på billedet. Jeg har overvejet både en overfræser eller en dyksav samt stemmejern til opgaven.

Hvordan ville I mon gribe det an?

Tak for hjælpen 🙏🏼
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville save hak i brædderne. Nemmere end i bjælkerne.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

En almindelig håndrundsav vil være fin til opgaven. Spænd alle brædderne sammen, og mærk sporene op. Vær omhyggelig med både bredde og dybde. Så skærer du nogle snit i sporene. Brug stemmejern til at udglatte bunden i sporene.

Søren O
Det vil både være pænere og nemmere at save hakkerne i overlæggerne i stedet for bjælkerne.

Hvis der er mange er det nemmeste at lave en opstilling hvor de passer med overfræseren.

Selvbygger med stort S. 
Kermit_369 skrev den 10-05-2025 16:00:30

Jeg ville save hak i brædderne. Nemmere end i bjælkerne.

Tak for svar. Det er omkring 25-30 bjælker, hvilket nærmer sig 90 huller. Hvad er den nemmeste måde at gribe den opgave an på? 

Lav en opstilling til overfræseren hvor bjælkerne ligger an mod et stop, og fræseren har et land at køre imod der passer med dybden. Så bliver alle bjælker 100% ens uden at skulle måle.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Superdiy skrev den 10-05-2025 18:32:51

Lav en opstilling til overfræseren hvor bjælkerne ligger an mod et stop, og fræseren har et land at køre imod der passer med dybden. Så bliver alle bjælker 100% ens uden at skulle måle.

Tak for vejledningen. Hvordan vil man skulle fastgøre det til de tværgående spær? 

kristianbygger skrev den 11-05-2025 10:54:42

Superdiy skrev den 10-05-2025 18:32:51

Tak for vejledningen. Hvordan vil man skulle fastgøre det til de tværgående spær? 

Det kommer an på dimmensionen, men lange skruer nedefra eller skruer på skrå på indersiden af remmen også nedefra.

Selvbygger med stort S. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis