Hjælp til at forstå trefaset el-udtag

Hej med jer
Jeg bor i en lejlighed fra 2001, og vil gerne skifte min opvaskemaskine. Da jeg får den gamle ud under køkkenbordet ser jeg, at den er sat i hvad der ligner et 3 faset 400v udtag. Min nye opvaskemaskine er beregnet til 230v og kommer med et normalt stik.

Jeg ved at det er muligt at strippe enden af ledningen og koble den på det 3 fasede udtag, men jeg bliver i tvivl om hvilke indgange i strømudtaget jeg skal bruge. Kan i hjælpe mig?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
blå til blå
gul/grøn til gul/ grøn
fasen bruger du bare en af de ledige
bredker skrev den 10-05-2025 13:58:07

blå til blå
gul/grøn til gul/ grøn

Tak!

bredker skrev den 10-05-2025 13:58:07

blå til blå
gul/grøn til gul/ grøn

Og er farverne til at stole på i en bygning fra 2001? Jeg er vant til gamle lejligheder med 100 år + på bagen, hvor man aldrig kan regne med noget.

Synes nu det ligner en ældre installation. Hvis der ikke er en gul/grøn ledning i den faste installation, er det ofte den røde ledning der er jord. 

Søren O
Ja, jeg synes også selv det ligner noget af lidt ældre dato - men det kan det umuligt være, da der ikke stod noget på grunden inden.

Jeg har fjernet den gamle maskine nu, og der er en gul/grøn ledning, så tænker at det bredker anbefalede må være gældende.
Annonce
ALTID  smart at se på hvordan den  gamle er tilsluttet  -  tag gerne et billede  

"AUTOELEKTRIKEREN"
Jeg synes det ser ud som om den gamle netop var monteret på blå, sort , og gul.grøn. 
Altså også 230 v 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis