Ulovlig udendørs el

Kære forum
Da jeg købte mit hus, havde el-rapporten bemærkninger om ulovlige, bøjelige ledninger anvendt som fast installation udendørs.
Der var desuden bemærkninger om at kabler ikke var beskyttet mod mekanisk overlast.
Kan jeg regne med, at de kraftige, stive kabler er lovlige udendørs, og at det er de tynde, som er brugt til at forbinde lamperne med, er de ulovlige?
Jeg har svært ved at finde konkrete  regler om afdækning/beskyttelse af udendørs kabler mod mekanisk overlast.
Gør det nogen forskel, hvordan de er placeret? F.eks. sidder de "sømmet" fast oppe på remmen under udhænget. 
Skal de yderligere skjules af en metalskinne, eller er det kun på steder hvor de er mere udsat?
Og kan man evt. beskytte dem bag et træbræt, de steder hvor der skal beskyttes, og flere kabler sidder sammen?
Jeg håber nogle af jer med elektrikerbaggrund kan hjælpe mig på vej, så jeg kan gøre det så lovligt som muligt.
På forhånd tusind tak.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er kun mindst 1,5 mm2 kabler  som er lovlige ved fast installation. Normalt bruger man den type kabler som har stive ledere. Jeg kan ikke umiddelbart identificere hvilke kabler der opfylder betingelsen. 
Ja du kan regne med at dem med stive ledere er ok. 
Der kræves ikke afdækning / beskyttelse ved noget af det du viser på billeder. Men Jeg kunne forestille mig at kablet der går neden ud fra stikkontakt går ned i jorden. Her skal den være beskyttet både under jorden og et stykke op. 
Det er en typisk hjemmestrikket installation, hvor der ikke er taget hensyn til pænhed. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tusind tak Erik.
Billederne gengives desværre i en dårlig opløsning, men ledningerne på billede 3 og 5 er almindelige, bløde ledninger, jeg normalt bruger indendørs. 
Bør de skiftes med stive kabler af den type du nævner? Det er vel ikke nok at jeg afdækker disse?
Sidste billede viser det der i daglig tale kaldes for lampeledning og det har aldrig været godkendt til fast installation hverken inde eller ude, til gengæld er det billigt.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Såfremt det viste kabel er mindst 1,5 mm2 er det lovligt til fast installation. Kabler, der kommer op af jorden, skal være beskyttet mod mekanisk beskadigelse. På almindeligt dansk beskyttet med et rør eller kabeskinne. Såfremt de viste kabler ikke er 1,5 mm2, bør de skiftes. Der er ikke krav om beskyttelse af kablerne vist i øvrigt. Men installationen bærer præg af en GDS installation.

fase
Og så mangler der en jordleder hvilet er 100 % lovpligtigt ved udendørs installationer. Selve kablet må gerne være blød og bøjeligt, blot det er  min. 1,5 mm2 det du viser ligner lampeledning på 2x 0 ,75 mm2... så hverken jordleder eller kvadrat opfylder det lovmæssige
Annonce
At dømme efter tykkelsen så er de kabler du viser sidst 0,75 mm2 lampeledning. De er ikke ok til den faste installation

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
mfrost skrev den 10-05-2025 17:26:02

Og så mangler der en jordleder hvilet er 100 % lovpligtigt ved udendørs installationer. Selve kablet må gerne være blød og bøjeligt, blot det er  min. 1,5 mm2 det du viser ligner lampeledning på 2x 0 ,75 mm2... så hverken jordleder eller kvadrat opfylder det lovmæssige

Beskyttelsesleder udenfor er kun et krav hvis der er jod i installationen. Ved ældre boliger kan der være udvidet med stikkontakter udenfor hvor strømmen tages fra en del af instalaltionen infor uden jord lovligt.

Love er minimumsiveauet - men risikostyringen regner altid med en mindre mængde af non-compliance
Tusind tak for svar alle sammen.
Som du kan forstå af svarene er det ledningens kvadrat der er vigtig. Det er næppe bøjeligheden el-rapporten nævner, men det at der er anvendt ledning med for lille kvadrat.

Normal lampeledning er 0,75 kvadrat-millimeter, det mindste der må bruges i en installation er 1,5 kvadrat-millimeter.

Der burde også være en anmærkning om at aflastningen er for langt fra dåserne. En gammel elektriker sagde til mig for mange år siden, at kabler at kabler skal ligge så fast mod væggen, at man ikke kan få en tørresnor ind bag ved. Det er nok ikke praktisk muligt, men man bør stræbe derefter.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis