Kina styring på gammel C02 svejser.

Styringen i min 50 år gamle Migatronic Co2 svejser var stået af.. (har haft den fra ny)
Da det jo nok ikke ville være klogt at smide ret mange penge i den, valgte jeg at købe en universal styring fra Kina, den kostede 120 kr med fragt, og ankom efter 2 uger.

Svejseren var fra ny uden alverdens finesser, og har ikke savnet nogle af dem i de 50 år jeg har haft svejseren.

Derfor valgte jeg den simpleste styring, som kun  kan de basale ting, styre trådhastighed via potentiometer, styre efterbrændingstiden (den svejser videre et kort øjeblik efter tråden er stoppet med at køre ud) så tråden ikke brænder fast i emne, eller dysen, samt give beskyttelses gas lidt efter lysbuen er slukket.
 ( efter brændingstiden, og efter flow passede perfekt, men kan ellers stilles på de 2 grønne potentiometre på printet)

Jeg satte en anden trådmotor på, som jeg havde liggende, en med 2 ledninger og permanente magneter i felten.
Den originale motor var en shunt motor, med 4 ledninger, som ikke er helt så enkelt at styre hastigheden.

( Fandt jeg ud af da jeg spurgte i en anden tråd, her på siden,  samt kikkede lidt på nettet,  felten skal have fuld spænding, så man regulere kun spændingen  på ankeret.)

Har bestilt en lille 24 volt blæser som kan køle styringen, der er ikke fråset med køleplader på ​styringen, der er dog ingen komponenter der bliver varme, har tjekket med ir termometer, så kun for en sikkerhedsskyld, hvis der under længere tids brug skulle være noget der bliver varmt.

Som det ofte er med Kina ting er der intet diagram, eller tilslutningsvejledning, dog er printet mærket tydeligt op med de tilslutninger der skal til.

Vi prøver igen, i morgen --
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis