BTA Handyman skrev den 09-05-2025 22:30:30
Hej Mai.
Og velkommen til.
Vertikalt groede jordbær? Vil det lige et tagrende stativ eller hvordan har du udformet det?
Har du låst dig fast til at det skal være et træ skelet?
Hvis skelettet på nogen måder kommer i kontakt med dine jordbær så ville jeg ikke vælge trykimprægneret.
Ift dine illustrationer kunne jeg også få den tanke at skelettet tager en del lysindfald til dine jordbær. Har du overvejet at lave det i kraftigt ståltråd med et net monteret udover og så med en runding fremfor en firkantet form?
Jeg har lavet nogle huller i nogle plastik krukker. Og så har jeg klippet noget ukrudtsdug med et lille hul i midten, som planten stikker ud af (for at jorden ikke vandes ud af hullerne). Det kræver derudover ret nænsom vanding ved dryvandingsspyd for at jorden ikke forsvinder ud af hullerne. Der giver til gengæld virkeligt godt. Jeg har en plante i en af krukkerne fra sidste år, som pt. Har 23 jordbær på vej, og 20 blomster mere, der kan blive til jordbær, så den plante alene kommer måske til at give omkring 2-3 bakker jordbær! Plus at den sort får bær to gange på sæsonen, så den kommer måske til at give 60-80 bær svarende til 4-5 bakker. Og det er bare 1 af 12 planter i det tårn, så kan man måske gange op 🍓 🤤. Det smarte er at sneglene i lavere grad kommer op til bærerne, at bærerne ikke kommer til at røre jord, hvor de ellers ville rådne, at bierne meget nemt finder dem og bestøver og at de får rigtigt meget sol. Alt det, der skal til for en god jordbærsommer 😁🍓
Ift. din kommentar om skelettet og sol, så er det ikke en bekymring, netop fordi det står sydvendt, hvor der kommer meget sol. Sidste år formede jeg kyllingenet rundt om krukkerne, men krukkerne er for store i år til at jeg kan gøre det, så der er brug for et skelet.
Jeg har dog tænkt at prøve at lave konstruktionen uden de tværgående/vertikale stykker i bunden, sådan at konstruktionen bliver lidt ligesom et bord uden bordplade og så med kyllingenet rundt om på fire af siderne (enderne, toppen og det lange vertikale stykke).
Jeg har allerede træet, som er ubehandlet fyr, som skal males eller olieres. Ville du vælge olie eller vandbaseret træbeskyttelse?