Hvem ejer sikringen ude i gravstenen?

Min ene prop ude i gravstenen sprang den anden dag.
Hvorfor?
Jo jeg har el-bil og er ved at få installeret jordvarme. I den forbindelse spurgte jeg installatøren om jeg har amperer nok i gravstenen, hvis behovet for at varme op med varmepatron opstår, for  dette er et problem hos El-bil ejere, at der ganske enkelt ikke er amperer nok.

Installatør fortalte mig, at der skulle være rigeligt. også selvom jeg kører på ren varmepatron indtil jordvarmeslangerne er installeret.

En søndag morgen står hele huset og blinker - min fase 3 er røget... dejligt
jeg hidkalder en vagt fra selv samme firma som installerer min jordvarme - der er røget en prop i gravstenen, fordi der kun sad 25 amperer i, selvom jeg jf. databasen som installatøren har kigget på, skal have 63!!!!

Mit spørgsmål er så - alle siger det er MIT ansvar - selvom jeg ikke kan kontrollere det, jeg kan intet gøre ved det, det eneste jeg kan gøre er at ringe til net ejerne (Cerius).

er det rigtigt?
Jeg vil meget gerne have bakket det op af en lovgivning som siger det, for jeg kan ikke finde det?

Hvilken lovgivning siger det, og hvilken §?

for det kostede alligevel 2.500 kr, at Cerius ikke havde styr på sin database....

På forhånd, tak :)

Mikkel
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sikringen i kabeskabet (gravstenen er en speciel udformning af kabelskabet lavet af LK.  Senere lavede ER i Fredericia reservedelene) er forsyningsselskabets. Forsyningsselskabet plejer at skifte sikringen i skabet vederlagsfrit for dig.
Din installatør kunne have undersøgt størrelsen af stikledningssikringen, enten ved at lette bagdelen og se på sikringen eller spørge forsyningen om, hvor store sikringen der var betalt tilslutningsafgift for.
Du må have et stort hus, hvis der tilmeldt og betalt for en tilslutning af 63A. det vil i øvrigt betyde, ar dit kabel mellem kabelskab og måler afsætning er mindst 16 mm2 .
At du har tilkaldt en vagt fra firmaet, der har installeret jordvarmen, i stedet for at ringe til elektrikeren, er dit valg. Du er nu blevet for 2500 kr. erfaring rigere. 
Det er ingenlunde dit ansvar, at du er blevet rådgivet forkert af din installatør. Der er trængsel ved håndvasken.
Du kan sikkert få oplyst, hvilken sikring og kabelstørrelse, der er tilmeldt dit installationsnummer.

fase
Hej S. Fabrin,

Tak for dit svar, men ingenlunde hvad jeg spurgte efter.

Jeg bor på en ældre firelænget gård, hvor der helt sikkert i fordums tid har været et stort behov for elektricitet... 
jeg har et 16 mm2 kabel ind i huset, og Cerius fortæller også at jeg er tilmeldt med 63 A. Sandheden var dog, at der kun sad 25 A i skabet.

Jeg er også blevet oplyst af både installatør og forsyningsselskab at jeg er tilmeldt med 63A.

mit spørgsmål er - hvor i loven står det, at sikringerne i mit skab er mit ansvar?
for når jeg ringer til Cerius, så siger de det er ​MIT ansvar, at der sidder de rigtige sikringer i skabet, som jeg ikke har adgang til. Jeg syntes, når jeg nu underviser i forvaltning, at det er forkert, at jeg har ansvaret for noget, som jeg ingen indvirkning på har, ej heller kan kontrollere eller på anden måde få oplysninger om.

derfor, mit spørgsmål igen - Hvor i loven står det, at jeg har ansvaret for sikringerne i mit skab?
for da jeg ringede til mit forsyningsselskab var svaret at de var mit ansvar, og jeg skulle kontakte en installatør.

Cerius kan vel henvise til jeres aftale hvor det står?
Det står ingen steder, at du er ansvarlig for sikringsstørrelsen i kabelskabet, af den simple grund, at der ikke er nogen lov om det. Reglerne står i Fællesregulativet, der er forsyningsselskabernes regler.
Jeg må endnu engang sige, at det ikke err dig, der har ansvaret for sikringernes størrelse. Jeg gentager, at din installatør skulle have forvisset sig om, at sikringerne have den størrelse og som der var betalt tilslutningsafgift af, der var opgivet fra forsyningen. 

fase
Det er spørgsmålet om det er en "m/k kontordame" der har påstået at det er dit ansvar, eller ren og skær dovenskab, går den, så går den.

Havde lignende problem da Andel Energi skiftede fra luftledninger til jordledninger, her i boligkvarteret. Ved luftledninger havde jeg 35 A i "mastesikring".
Da jeg også skulle skifte til jordvarme kontrollerede vi sikringerne Skabet/gravstenen. Det viste sig at der kun sad 25 A.
De 25 A var så en generel størrelse man havde monteret, for alle huse, mig bekendt en generel størrelse for parcelhuse.

Jeg kontaktede så Andel Energi og reklamerede over sikringsstørrelsen. 
De kunne se at jeg, i tiders morgen, havde betalt for 63 A, pga i byggestarten planlagde El varme, dog skiftede jeg til centralvarme da huset blev opført.
Andel Energi bekræftede så pr. mail at jeg havde betalt for 63 A, for en sikkerheds skyld, hvis jeg senere skulle have flere A.
Andel Energi skiftede så kvit og frit, fra 25 A til 35 A sikringer.

Prøv at gå højere op i systemet, med direkte skriftlig Reklamation, hos Cerius, og forlang på skrift hvor der står at det er dit ansvar.

Du burde ikke have betalt de 2500 kr til din Installatør. Det er selvfølgelig nemt at sige bagefter.

Din Installatør burde havde kontrolleret den faktisk størrelse af sikringerne.
Eller havde sendt regningen til Cerius, hvad de også gør i visse tilfælde.

I min optik, ud fra ovennævnte tilfælde, kan det under ingen omstændigheder være dit ansvar.
Ansvaret er enten Installatørens eller Cerius.

Hvis du vil have sikringen skiftet en søndag... Så koster det.
Det har intet med at installatøren har lavet en fejl, men at du forlanger en service uden for arbejdstid.
Tror ikke du kommer uden om at skulle betale ​timelønnen og udkald en søndag.
Du kan muligvis kunne undgå at skulle betale sikringen, men så skal du nok også ​være
ihærdig.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis