For tyk dør til karm

Denne her dør binder, eller rettere den er 3mm for tyk, så når den lukkes så trykker den på karmen bagved.

Så er lidt i tvivl om hvor være smartest. Fjerne bagkarmen og lave den tyndere, eller rykke hængslerne frem på enten karm eller dør. 3mm er lige lovligt med at slibe ned for at døren skulle lukkes.

Hængselretter er ikke en mulighed.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart har du rigeligt med luft i åbningssiden, så det er en hængselretter der skal til. Alternativt et par strøg med en høvl, men så skal døren males igen.

Selvbygger med stort S. 
Hængselretter virker ikke hvis døren “napper” i hængselsiden.
Der er nok for mange lag maling så der ikke er luft mellem karm og dørpladen.
Slib eller høvl karmen med en simshøvl.
Som jeg ser det er døren for stram (ikke for tyk) Den presser på i hængsel siden. Døren skal tages af, og hængsler skal bøjes lidt så der bliver mere plads der og mindre plads ved håndtag siden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Døren er for stramt i hængselsiden.
Der er ingen grund til at høvle, slibe osv. Som Superdiy skriver, så er der masser af luft i åbningstiden.
Afmonter døren.
Afmonter hængslerne i karmen. Monter et stykke pap/karton bag hængsler, som skrues i igen.
Hvis det ikke virker godt nok, så lidt tykkere pap/karton.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Jeg vil også mene at det kan løses ved at bøje hængslerne. Hængslerne på karmen skal bukkes nogle få millimeter væk fra karmen i retning mod låseblikket. Er det ikke nok, kan man bukke hængslerne på dørpladen den modsatte vej, altså væk fra håndtaget.

Når man bukker, skal man være påpasselig med bukke ens i top og bund af hængslerne.
Annonce
Nederste billede kan ses at selve døren skubber karmen væg, lig mærke til mellem, fordi den er 3mm bredere dør end karm.
Så selv hvis hængsler rette og døren kommer længere til højre, så vil den stadig gå på bagerst.
Som om at den kant der er monteret måske fra start er sat for langt fremme.

Så skal du kun lave den bukning af hængsler jeg omtalte på dørpladens hængsler. Det vil trække døren fra karmen. Du skal dog ikke regne med mere mere end 1 millimeter. Hvis det ikke er nok må du slibe eller flytte hængsler.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også