Hvad skal vi stille op med vores indvendige gasbeton vægge

Hej alle 

Vi har købt et hus med knap så pæne vægge. Der er savsmulds tapet i hele værelses afdelingen, og vi ser helst at det skal væk. Men hvad så? Jeg har forsøgt mig med fuldspartling mhp at opsætte filt. Men må erkende at det er et for stort arbejde. 

Vi snakkede om, om man kan male direkte på gasbeton med sandmaling, eller eventuelt cempexo? Er der nogen der har prøvet lignende? Vil samlinger og revner i gasbeton væggene blive usynlige? Og hvad med alle de små huller der er i gasbetonen, bliver det noget juks? 

Jeg kender ikke til cempexo, så bare at det blev foreslået i et andet forum, men synes ikke jeg kan læse så meget om det. 

Håber der er nogen der kan hjælpe. Alternativt må være at opsætte nyt tapet, men det synes jeg også er ærgerligt.

Mvh den fortvivlet husejer 😳
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Du kan pille alle gardiner, fodlister, gerikter og skyggelister af. Tage savsmuldstapet af, og afmontere / få afmonteret alle stikkontakter og afbrydere. ( Der skal naturligvis muffer på alle ledninger og de bøjes ind i dåsen så det ikke er noget i vejen for maler. 
Så er det oplagt at hyre en maler til at spartle det hele. På den måde kommer du hurtig videre. 
De har maskiner som sprøjter spartel på væggene, og sliber dagen efter.
Savsmuld tapet skal ridses grundig. Jeg har lavet et rundt ridsebræt ( krydsfiner med træskruer igennem), som jeg limede på et stykke sandpapir beregnet til girafsliber. Det er noget der virker. Efter grundig ridsning skal væggen holdes våd igennem hele dagen. Efter 1 par timer er tapet så løs at det er nemt at tage ned med f.eks. 20 cm bred spartel. 
Der gik 1 i huset samtidig med en tapet damper. Jeg tror jeg nåede 4 x så langt på 1 dag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mange tak, og tak for det lange svar 😊

Det er ikke muligt at hyre en maler til opgaven. Det skal være noget vi kan klare selv 😊

Tak for råd angående at fjerne tapet, det gik noget langsomt med den første væg så alle råd tages gladeligt imod 😅😊
Du kan skrue igennem f.eks. en skrubbekost så har du en manuel. 
Naturligvis kan du spartle selv, det er bare det der næsten umulig at få helt  pænt. Bruger du cempexo eller andet filse mørtel så ses fuger og ujævnheder igennem. 
Ellers skal du pudse vægge op med et lille lag og bruge pudsebræt 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ja fjernelse af gammelt tapet kan være en prøvelse, en tapetafdamper og tapetopløser kan være vejen frem.

Er det glatte gasbeton væge?

Rullespartel fungere bedst for mig, hvis væggene er rimelig plane, det giver minimalt slibearbejde.

Vi prøver igen, i morgen --
Rullespartel men med fokus på at glatte det ud asap. Dén fejl laver man kun en gang.

Vores maler brugte alm spartel. Han synes det var hurtigere. Prisen var fast så tid var afgjort en faktor for ham. 
Annonce
HrT skrev den 08-05-2025 07:28:48

Rullespartel men med fokus på at glatte det ud asap. Dén fejl laver man kun en gang.

Vores maler brugte alm spartel. Han synes det var hurtigere. Prisen var fast så tid var afgjort en faktor for ham. 

Ja har man øvelsen med at bruge almindelig spartel, går det jo hurtigt..

Men en amatør som mig har meget lettere, ved at bruge rullespartel, for det første får man det fordelt jævnt, samt det er meget nemmere at trække over med en bred spartel.

Kan anbefale denne her spartel, den har en super fleksibel klinge, så man næsten undgår at trække streger, ude i siden.
Bruger en på 50 cm. i bredden..
(virker bedre for mig end at bøje hjørnerne, eller slibe dem runde på spartlen)

Vi har selv fuldspartlet 119 m2 for den del år siden - så er opgaven heller ikke større/sværere. Det tager tid og grundighed lønner sig, sjusk gør ikke.
je_ns skrev den 08-05-2025 07:54:25

Men en amatør som mig har meget lettere, ved at bruge rullespartel, for det første får man det fordelt jævnt, samt det er meget nemmere at trække over med en bred spartel.

Kan anbefale denne her spartel, den har en super fleksibel klinge, så man næsten undgår at trække streger, ude i siden.

Jeg fejlede med at få det jævnt første gang jeg prøvede rullespartel. Plus synes det var svært at dosere. Måske man blot skal fortynde det en smule mere?

je_ns skrev den 08-05-2025 00:48:20

Ja fjernelse af gammelt tapet kan være en prøvelse, en tapetafdamper og tapetopløser kan være vejen frem.

Er det glatte gasbeton væge?

Rullespartel fungere bedst for mig, hvis væggene er rimelig plane, det giver minimalt slibearbejde.

Ved ikke om de kategorisere som glatte, det er rå gasbeton, hvor der er spartlet henover revner før det blev sat tapet på. 

Har netop brugt rullespartel, men kom til at lægge et for tykt lag så slibning var et helvede. Jeg henter en giraf sliber og giver det et forsøg mere. Næste gang må jeg sørge for at det bliver et ultra tyndt lag. 

Hvilken rulle spartel brugte du? 
HrT skrev den 08-05-2025 12:22:21

je_ns skrev den 08-05-2025 07:54:25

Jeg fejlede med at få det jævnt første gang jeg prøvede rullespartel. Plus synes det var svært at dosere. Måske man blot skal fortynde det en smule mere?

Synes ofte man kan nøjes med, at køre det godt igennem med et piskeris som monteres på boremaskinen. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også