Multi varme system

Hej,

Jeg har udvidet mit varmeanlæg med en luft til vand varmepumpe, så jeg nu har 3 varmekilder:
Solfangere, Pillefyr og VP.

Alt er sat op og fungere fint, men jeg blev opmærksom på at en VP selv ved temp op til 50-55 har en COP på omkring 2.
Her om sommeren hvor min combi VVB af og til skal bruge EL varmen, vil jeg med fordel kunne udnytte VP VVB opvarmnings funktion.
Så der skal laves lidt om på rørføringen, først koblede jeg en 3 vejs ventil på, men blev opmærksom på problemer med kredsløbet isolerede for adgang til tryk ekpansionsbeholder mm.
Jeg har nu tegnet et nyt diagram som jeg mener bør fungere (og kræver få ændringer af det eksisterende setup).

Håber der er nogle af de skarpe hoveder herinde der vil kaste et blik og se om det ser nogenlunde fornuftigt ud eller jeg har overset noget, inden jeg finder svensknøglen frem 

3 vejs ventil #1 styres af VP (opvarmning af VVB eller central varme).

3 vejs ventil #2 min egen styring, den måler temperatur på buffer top og VVB, hvis bufferen er varmere end VVB åbnes der til buffer cirkulation, ellers er skiftes der til automatisk gennemstrømnings ventil (1-2L / min).
Denne ventils primære funktion er om sommeren når solen varmer bufferen op (eller ikke gør), eller hvis f.eks. EL patronen tændes vil jeg ikke varme bufferen op også.

Solvarmen og pillefyret kører på hver deres eget system, med pumper, tryk eksp. osv. det fungere fint igennem flere år, derfor er de ikke tegnet ind.
De bruger de 2 spiraler i buffer beholderen og er derfor isoleret ift. resten af setup'et.

Tak!

(x postet på stokerpro også).
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg kan se - så kan du nøjes med 1 stks. 3-vejs ventil til dit anlæg. Det kræver nogl nogle andre rørføringer.
Thomas_Mygind skrev den 06-05-2025 20:10:22

Så vidt jeg kan se - så kan du nøjes med 1 stks. 3-vejs ventil til dit anlæg. Det kræver nogl nogle andre rørføringer.

Tak for svar.

Det lyder interessant, men:

Den ene 3 vejs ventil (#1) er styret af varme pumpen, hvor vidt den levere til centalvarme eller VVB (en højere temperatur).
VP kan sættes til centralvarme + varmt vand, ell. kun en af disse.
Om sommeren vil jeg sætte den til "kun varmt vand", solen vil på nogle dage lægge en grund varme gennem bufferen og den vil kunne supplere resten af vejen op til 50-55 grader.

Den anden 3 vejs ventil (#2) har disse formål:
Undgå at opvarme buffer med el patron (i combi beholder), hvis det overhovedet bliver aktuelt mere.
Opvarme VVB fra buffer hvis pillefyret kører.
Opvarme VVB fra buffer hvis solen skinner.
Eller begge.

Jeg bør også tilføje at der en cirkulations pumpe i VP som den styrer. Hvis VP er OFF er der ikke cirkulation gennem VP, selvom alpha pumpen kører.

Tænker at det kan se sådan ud:

NB: kan se at cirk-pumpen med fordel kan flyttes mere over mod Buffertanken - vil øge flow fra VP..

Thomas_Mygind skrev den 06-05-2025 21:19:37

Tænker at det kan se sådan ud:

NB: kan se at cirk-pumpen med fordel kan flyttes mere over mod Buffertanken - vil øge flow fra VP..

Tak for diagrammet. 
Det umiddelbare problem der, er når f.eks. huset varmes op af pillefyr om vinteren, bliver VVB ikke varmet op, så skal jeg i hvert fald lave noget kreativ styring så både VP og sol/pillefyr (buffer) kan styre 3 vejs ventilen.
Det samme gælder hvis man skulle bruge EL patronen i VVB.
Men det vil nok fungere fint, hvis man udelukkende bruger VP til opvarming af VVB.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis