Solceller og elbiler - hvordan lader man fra solen over i bilen?

Hej. Er der nogen erfarne folk/elektrikere her, der ved hvordan det fungerer med solceller og elbiler? Jeg har gået og troet at hvis man fik solceller sat op og koblet til ens tavle/HPFI relæ, så ville den strøm som solcellerne så genererede, blive brugt til at dække husets forbrug - også hvis man f.eks. satte en el-bil til at lade op.

Men nu er jeg blevet i tvivl, for jeg har læst en masse modsatrettede informationer - nogen skriver det kræver en speciel dims man sætter på sin tavle, andre siger det kræver en speciel inverter, andre igen skriver det kræver at bilens ladeboks kan snakke sammen med solcelle-anlægget osv. Er der nogen der kan kaste lys på dette? For jeg vil selvfølgelig helst undgå at sætte solceller op som så ikke kan lade min elbil.
Hej. Er der nogen erfarne folk/elektrikere her... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej GodeVen

Jeg tror desværre du antager noget, men ikke ved det (?) For jeg har lige talt med Q8, som siger at det er korrekt - hvis man har solceller, ryger strømmen ud på nettet. Uden undtagelse. For at anvende strømmen ned i sine ladestandere, skal der noget ekstra til - i dette tlifælde en "amp guard" fra ladeboksleverandøren, der sættes på hovedtavlen, og kan dirigere strømmen fra solcellerne ned i ladestanderne.
"Hvis man har solceller, ryger strømmen ud på nettet. Uden undtagelse". hvis dette var tilfældet ville jeg jo levere ca 4300 kwh til nettet for det er det vores celler laver på et år. dette er ikke tilfældet. Vi levere kun ca 2000kwh tilnettet fordi vi bruger noget inden det ryger u på nettet. @ Gode Ven Som jeg skrev så havde vi en fasemåler i starten den målte på hver fase. så der kunne du ha forbrug på en fase og levere el på den som inverteren var koblet til. Men hvis man har måleren som gatekeeper så er det muligt at bruge strøm inden det ryger på nettet Det fungerede også med fasemålerne men kun hvis du brugte el på den rigtige fase. Med den nye summationsmåler  bliver al den el som producers brugt i huset og først når det er overskud sendes det ud på nettet. I skrivende stund laver vi 3540kw og det kan vi self ikke bruge og derfor sendes det ud på nettet. Jeg har sat ur på vores vandvarmer så her om sommeren tænder den kun fra 9-16 så får jeg mest mulig ud af min egen el. link til summationsmåler.  https://www.easygreen.dk/solceller/summationsmaaler. hvad det er som trådstarter får at vide af q8  lyder som om der noget som de gerne vil sælge.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hvis både solceller og ladestandere er på den samme side af elmåleren, er det som jeg siger. Hvis de hver er koblet til deres egen elmåler, løber det som du siger. Det sidste ville være fjollet. Men ville kunne ske, hvis man har ladestandere fra en operatør, som afregner med egen strøm, og har solceller tilsluttet en anden. Det kan ​i nogle tilfælde have nogle afgiftsfordele. ​Det er hvor en sammenkobling umuliggør afgiftsrefusion, så hvis man bruger egen ​strøm, skal man betale afgift af alt det man køber.

Hvem har ansvar på anlæggets udførelse - solceller og ladestandere?

Amp Guard skruer op og ned for ladestrømmen til en el-bil afhængig af husets øvrige forbrug, hvis man har solceller til en almindelig husstand og ønsker at der ikke bliver forbrugt mere end hvad solceller kan give. Det intet at gøre med at noget strøm løber en vej og noget andet modsat.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis