trække nye radiator rør 1 sal

jeg skal til at have trukket nye pex rør til radiatorer på 1 sal  
jeg er i tvivl om hvordan presis det skal laves
jeg har lavet en lille flot tegning de blå streger er der hvor radiator skal placeres.
de røde streger der både er på 1 sal og stue etagen er der hvor de går igennem etage adskillelsen  
alle rørene skal trækkes i skunken
men er i tvivl skal jeg trække 2 rør fra stue etagen til alle radiator så de samles i en ​manifold ​? eller 1 fremløb op og 1 retur og som på billeder ? men så ​kan jeg ikke rigtig lave det uden samlinger i skunken ​ ?

Kravl ud af kontoret og byg noget
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skjultesamlinger på varmesystemet er lovlige, så der er ingen problemer i kun at fremføre 1 frem+retur og så sløjfe videre ved hver radiator.

Selvbygger med stort S. 
Okay jeg var overbevist om at skjulte samlinger var ulovlige med mindre der lave en inspektionslem eller lign ?
også lidt upraktisk at have en samling ude i skunken i tilfælde af der skulle komme en utæthed

Jeg overvejede derimod at føre 1 frem og 1 retur op og så samle det i fordeler rør ude i skunken

Der er en meget begrænset vandmængde i dit varmesystem, så skaden hvis der er noget der bliver utæt er til at overse.
Hvis du laver en fordeler i skunken, har du nøjagtig lige så mange samlinger som ved at sløjfe videre.

I øvrigt er der vel adgang til skunken alligevel?

Selvbygger med stort S. 
Vil du have PEX helt frem til radiatoren?
Jeg ville nok trække PEX til hver radiator. Med to gange manifold ved pumpen.

Ja der er adgang til skunken nu ​men med en masse samlinger i skunken er der jo ikke adgang ​når det er bygget færdig

Ja det var tanken at køre pex helt ud til radiator
Derfor ​tanken er ​indtil videre at trække
1 frem 1 retur ovenpå i skunken og deroppe montere manifold og fordele til alle radiatorer
Så der ikke er så mange slanger ​nedenunder ( der er ikke ret meget plads )

Annonce
Tror du, at du kan få det pænt med PEX-slanger det sidste stykke. De er sjældent lige og er problematiske at male.

pleomaxx skrev den 05-05-2025 10:46:15

Okay jeg var overbevist om at skjulte samlinger var ulovlige med mindre der lave en inspektionslem eller lign ?
også lidt upraktisk at have en samling ude i skunken i tilfælde af der skulle komme en utæthed

Jeg overvejede derimod at føre 1 frem og 1 retur op og så samle det i fordeler rør ude i skunken

Skjulte samligner er ulovlige ja og har været det de sidste 30+ år. Men hvis du kan komem til samlingen i skunken er det ikke noget problem. Tænker du at det hele komemr tila t sidde så tæt at man måske kan se samlingen men ikek nå den?

Love er minimumsiveauet - men risikostyringen regner altid med en mindre mængde af non-compliance
GodeVen skrev den 05-05-2025 13:22:38

Tror du, at du kan få det pænt med PEX-slanger det sidste stykke. De er sjældent lige og er problematiske at male.

Det er jeg dog lidt i tvivl om ang slut udseende 

Men alternativt skal der jo ​briges rør hvilket resultere i flere samlinger i skunken som man ikke kan komme til egentlig derfor jeg tænkte pex

buller27 skrev den 05-05-2025 20:39:14

Skjulte samligner er ulovlige ja og har været det de sidste 30+ år. Men hvis du kan komem til samlingen i skunken er det ikke noget problem. Tænker du at det hele komemr tila t sidde så tæt at man måske kan se samlingen men ikek nå den?

Der bliver jo lukket helt af ind til skunken den eneste vej ind viæ blive at ødelægge vægen eller fjerne tagplader

pleomaxx skrev den 05-05-2025 21:09:38

GodeVen skrev den 05-05-2025 13:22:38

Det er jeg dog lidt i tvivl om ang slut udseende 

Men alternativt skal der jo briges rør hvilket resultere i flere samlinger i skunken som man ikke kan komme til egentlig derfor jeg tænkte pex

buller27 skrev den 05-05-2025 20:39:14

Der bliver jo lukket helt af ind til skunken den eneste vej ind viæ blive at ødelægge vægen eller fjerne tagplader

OK - Ja så går den ikke. Men kan i ikke lave en lille lem ind til skunken? Det ses i mange ældre boliger.

Love er minimumsiveauet - men risikostyringen regner altid med en mindre mængde af non-compliance
Det er ikke hensigtsmæssig at have varmerør i skunken. I hvert fald ikke ude bag isolering, også selvom man isolerer rørene. De vil på et eller andet tidspunkt fryse. Du kan have dem lige bag væggen, men foran dampspærre. Og så lad dem afslutte i koblingsdåser. Rør fra koblingsdåser og ned til stuen etage skal være rør i rør. og det kan kobles i dobbelt koblingsdåser ved radiator i stue etage.  Jeg det vil medføre nogle riller i væggen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også