Nedgravet olietank.

Hej. Jeg har gravet ned til min olietank i haven, ifølge BBR er tanken afblændet/Sløjfet. Jeg har haft åbnet det dæksel som vist på billedet, når jeg putter tommestok derned er 3-4cm af tommestokken våd af olie når jeg tager den op. Det er en nedgravet tank på 2500 liter. Er den afblændet/sløjfet korrekt? Hvordan skal jeg forholde mig til det? Skal jeg grave den helt op eller skal det bare dækkes til igen? 
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
få en slamsuger ud og tøm tanken
Hvis den lovligt skal stå afblændet skal den fyldes op med sand
Og hvordan fylder man den helt op med sand igennem det lille hul?
Hvis du har mod på at grave tanken op, er det den bedste løsning. Mener at tanken skal åbnes (f.eks. med en vinkelsliber), inden en skrothandler vil modtage den. Tror også du sksl have fat i byggeteknisk forvaltning i kommunen, så du kan få tanken fjernet på BBR.

Søren O
Den er hverken afblændet eller sløjfet korrekt.

Hvilket giver to muligheder.
Du kan grave den op, når den er fjernet, så tror jeg (afhænger måske af hvilken kommune) kommunen skal kontrollere hullet for evt udsivning af olie.
Er alt rent og fint, og godkendt af kommunen, så kan den fjernes fra bbr. Og det vil fremadrettet ikke fremgå, at der har været en nedgravet olietank.

Eller
Du kan få et firma til at bundtømme og spule tanken. Sørg for at få en kvittering på det til kommunen, så du kan dokumentere, hvis nødvendigt.
Pris nok cirka 3 - 4000,- , firmaet skal udskille olien, rens af slamsugere m.v, så der går meget mere tid med det, end blot det at tømme og spule tanken.
Derefter skal tankens studse afproppes korrekt eller du kan skære hul i den, og fylde den med sand.
Der er INGEN krav om, at den SKAL fyldes med sand.
Annonce
Er det en slamsuger der kan komme og bund-tømme den? Vil jo være den nemmeste løsning kontra at grave den op. 
En 3. mulighed er at gå efter pågældende person som, i tiders morgen, har ulovligt afmeldt tanken, hvis muligt og besværet værd.

Vil ikke anbefale vinkelsliber til at åbne tanken med, brug hellere en Stiksav (kaninpinker), selv om risikoen er lille, med vinkelsliber, er risikoen stadig til stede med at både du og tanken, i værste fald, kommer særdeles hurtig op af hullet 

Sørg for at udlufte tanken godt, inden du begynder at save i den.

I mit tilfælde skar jeg hul som vist, inder den blev løftet op, samt foto til kommunen af tomt jordhul, som bevis for at der ikke var sket forurening.
Efterfælgende fik jeg spulet tanken på hos en "landmand" med olieudskiller på pladsen.
Jernhandleren kunne straks se, gennem det store hul, at den var klar til skrot.

Hvis tanken ikke bliver fyldt op, vil den på et senere tidspunkt falde sammen pga. rust, som i værste fald kan medfører personskade.
Hvordan fik du løftet tanken op af hullet? 
En kammarat arbejdede hos et firma med kranbiler. Kranbilen kunne nå de nødvendige ca. 15 meter.
Han lagde den så over på naboens trailer, hvor han så tog den med på arbejde, hvor han lige spulede den ren, på pladsen, inden jernhandleren kom og fjernede tanken.

Hvis du efterlader den tømt, og ikke fylder den med noget, vil den i tilfælde af højt grundvand e.l. selv komme op.
Er den af metal eller plastik?
Den kan fyldes med sand e.l. gennem et hul som vist af GSH. I hullet kan en person stå og skovle sandet ned i den anden ende.
Fyldes den over tid med vand vil olien måske flyde ud og forurene.
Læs evt. her

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis