Undertavle til strøm i udhus

Min elektriker har i min hovedtavle indsat et 16A C16 combi-relæ, og der er trukket et 5G2,5 kabel ca 50m over til et udhus.

I udhus skal der nu laves strøm med stikkontakter til 230V.

Hvad skal der bruges af materiel (1p+0 automatsikringer + gruppetavle)?

Og skal man ned i 10A eller 13A grupper ift selektivitet?

Og hvis jeg nu fx kun har brug for 2 grupper, er det så lovligt blot at tilslutte lade den 3. fase være utilsluttet i undertavlen med bare en slutmuffe på?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
10A grupper giver selektivitet i forhold til 16A gruppen.
Du kan også afslutte dit 5X2,5 mm2 kabel i en dåse og montere stikkontakterne til et stykke 3X2,5 mm2 kabel, men så har du ingen sikring i udhuset. Du skal så bruge 16A stikkontakter.
Nu du har tre faser, nul og jord, kunne du overveje at sætte en 3FNJ CEE stikkontakt op og et par 230V stikkontakter. 
Som tavle kan du så vælge en UG 6 . Forsynet med 10/13A automatsikringer. Hvis du vælger kun to 230V stikkontakter er det lovligt at afslutte den sidste fase med en muffe.

fase
Mange tak for godt og brugbart svar!
Jeg skal ikke bruge kraftstik derovre, og kommer ikke til det. Der er kun brug for almindelige stikkontakter til en lampe, evt terrassevarmer og laptop.

Vil du da stadig sige 10A sikringer, hvis jeg så bruger 3x1,5 mm2 fra tavlen og videre til stikkontakterne?

Så bliver det 16A i hovedtavle -> undertavle med 2 eller 3 grupper på 10A -> 1,5mm2 ud til stikkontakter

Ja, et par grupper sikret med 10A vil være udmærket.

fase
Mr B skrev den 04-05-2025 08:03:54

Mange tak for godt og brugbart svar!
Jeg skal ikke bruge kraftstik derovre, og kommer ikke til det. Der er kun brug for almindelige stikkontakter til en lampe, evt terrassevarmer og laptop.

Vil du da stadig sige 10A sikringer, hvis jeg så bruger 3x1,5 mm2 fra tavlen og videre til stikkontakterne?

Så bliver det 16A i hovedtavle -> undertavle med 2 eller 3 grupper på 10A -> 1,5mm2 ud til stikkontakter

Max 10A til 1,5mm2  medmindre elektrikeren skal til at lave en konkret dimensionering. Men han har jo også lavet en konrekt dimensionering for de 2,5mm2 og 16A da en simpeldimensionering ellers kræver mindst 4mm2 til 16A.

Love er minimumsiveauet - men risikostyringen regner altid med en mindre mængde af non-compliance
Tak for svar begge!
Et det nye regler med 4 mm2 til 16A grupper? Da han lavede vores køkken var det med 2,5 mm2 til komfur mv. Og 13A til de andre grupper.
Annonce
Mr B skrev den 04-05-2025 13:45:56

Tak for svar begge!
Et det nye regler med 4 mm2 til 16A grupper? Da han lavede vores køkken var det med 2,5 mm2 til komfur mv. Og 13A til de andre grupper.

De "nye" regler for dimensionering trådte i kraft og skal senest benyttes fra 1. Jan 2020 og erstattede de danske særregler.
Det kan også være helt i orden det han har benyttet, hvis han har foretaget en konkret/faktisk dimensionering efter DS/HD 60364 (Tekniq har lavet en app til det som gør det noget nemmere da han også skal gemme dokumentation for dimensioneringen). Du kan læse mere her:

https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/elinstallationer/dimensionering-elektriske-installationer/simpel-dimensionering-installationer

Love er minimumsiveauet - men risikostyringen regner altid med en mindre mængde af non-compliance
Nu har du så en 16 A kombi relæ, ellers kunne du have 10 sikringer i ved denne tavle og fortsætte i udhus med 1,5 mm2 
Men nu kan du fortsætte i udhus med 2,5 mm2 og bruge 16A materiel. Det er de stikkontakter som ikke har afbryder indbygget. Så undgår du sikrings tavle i udhus. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også