Maling svulmer op?

Hej Folkens,

Vi har lige malet denne væg og nu er malingen begyndt at svulme op, det virker tørt når man maser boblerne men kan ikke finde ud af om jeg skal være bange for fugt i væggen? Da afløbet går i væggen fra den anden side fra badeværelset.

Nogen som har set lignende før? 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt sikkert fugt i væggen, som du så har spærret inde bag et lag plastikmaling.
Jeg gætter på at det er en kælder, og her er det vigtigt at bruge diffusionsåben maling så væggene kan ånde.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 03-05-2025 17:44:07

Det er helt sikkert fugt i væggen, som du så har spærret inde bag et lag plastikmaling.
Jeg gætter på at det er en kælder, og her er det vigtigt at bruge diffusionsåben maling så væggene kan ånde.  

Hej Henrik,

Nej det ikke en kælder dog har rummet været en sauna engang, på den anden side af den væg der er der badeværelse. Tror du jeg bare skal skrabe af pusse op igen også male med noget diffusionsåben maling? Jeg skal ikke bekymre mig om fugt? 
Jeg har set lignende før. Det er saltudtræk.

ribuild.eu:
Saltudtræk er et udtryk for en aflejring af salte på overfladen af især murværk. Aflejringen af salt sker når fugt i væggen indeholder vandopløselige salte. Når fugten trænger ud til overfladen fordamper vandet og efterlader udkrystalliseret salt.
lds123 har ret i saltudtræk, som er et udslag af fugt i en eller anden grad. Plastikmalingen laver en "hinde" der forhindrer muren i at ånde, så derfor bruger man diffusionsåben maling.
Når jeg skrev kælder er det fordi man typisk ser det fænomen netop der (det hænger sammen med jordfugt kan trænge ind og så dårlig udluftning), men jeg havde det feks også i min garage fordi væggene var dårligt isolerede...

Så ja, af med plasktikmalingen og på med noget diffusions åbent.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
lds123 skrev den 03-05-2025 19:17:33

Jeg har set lignende før. Det er saltudtræk.

ribuild.eu:
Saltudtræk er et udtryk for en aflejring af salte på overfladen af især murværk. Aflejringen af salt sker når fugt i væggen indeholder vandopløselige salte. Når fugten trænger ud til overfladen fordamper vandet og efterlader udkrystalliseret salt.

Okay hvad kan jeg gøre så overfladen bliver fin? 

PinkHenrik skrev den 03-05-2025 19:32:13

lds123 har ret i saltudtræk, som er et udslag af fugt i en eller anden grad. Plastikmalingen laver en "hinde" der forhindrer muren i at ånde, så derfor bruger man diffusionsåben maling.
Når jeg skrev kælder er det fordi man typisk ser det fænomen netop der (det hænger sammen med jordfugt kan trænge ind og så dårlig udluftning), men jeg havde det feks også i min garage fordi væggene var dårligt isolerede...

Så ja, af med plasktikmalingen og på med noget diffusions åbent.  

Hov så ikke du havde skrevet tak for hjælpen det vil jeg prøve :-) 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også