Asbest i gammel vinylgulv?

Hej.
Jeg har netop fjernet et gammelt gulv og er på efterkant blevet nervøs for asbest.
Jeg havde nogle garvede gulvfolk forbi og de mente ikke der var risiko for asbest når de så lagene, og derfor fik jeg ikke taget en prøve inden jeg fjernede. Jeg fjernede det selv med at hakke og slibe med betonfliser. Det støvede rigtig rigtig meget men jeg har haft godt åndedrætsværn på, med undtagelse af situationer hvor der var mindre støv og jeg fx gik og ryddede lidt op. Men ja, jeg har nok indåndet en hel del over de tre dage jeg arbejde med det. Der er stadig lidt støv i et baglokale som skal fjernes.
Er der nogen der kan komme med en vurdering der forhåbentlig kan få mig til at udelukke asbest?
Lagene var som følger:
-øverst et nyere linoliumsgulv med tilhørende afretningslag. Dette gulv var helt sikkert fra efter asbest blev ulovligt.
- under det lag var der vinylfliser som var helt hårde og knækkede i mindre stykker. Disse fliser lå i en tjære som ydermere lå på 3-10mm afretningslag der var gulligt og ikke super stærkt. Det er jo selvfølgelig disse lag der bekymrer mig, men måske beskrivelsen kan være med til sansynliggøre at det var uden asbest som gulvfolkene sagde.
Mvh Alexander 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden  
Ligesom lidt for sent, men der kan være både asbest og pcb i sådan en linoleumsgulv.
Det kan man ikke se, men der skal laves en test..

Hvis der stadig er støv tilbage, kan du bruge en støvsuger, som jeg husker skal det være i klassen H, men undersøg det lige først.

Vi prøver igen, i morgen --
Ligesom lidt for sent ja.
Min mening:
Nu da det ER sket ville jeg ikke bekymre mig om det.
Det er jo ikke sådan at asbest er den visse død.
I årene da jeg var omkring 13 år gammel, stod jeg jævnlig og skar asbestplader med vinkelsliber.
Efter sådan en dag var tøjet helt hvidt af det støv. Jeg brugte selvfølgelig ikke nogen støvmaske.
Måske får jeg lungekræft af dette, måske gør jeg ikke.
Min far arbejdede meget mere med det, og i årevis. Men han trak også vejret gennem en stor cigar samtidig,
det gav muligvis en vis beskyttelse.
Idag er han 86, og har tilsyneladende ingen skade af det.

Jeg undgår selvfølgelig asbest.
Men det er ikke noget der bekymre mig.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis