Indsættelse af et nyt vindue

Hej, jeg vil gerne
Jeg vil gerne sætte et nyt større vindue i stedet for de to små, som vist på billedet. Det nye vindue er 200x100 (bredde×højde).
Kan du rådgive mig om, hvordan jeg gør det mest effektivt? Og kan du fortælle mig, hvor jeg kan købe en overligger over vinduet?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er mere relevant at se huset udefra. Sørg for at købe vinduet så det går op med yderkanten af de 2 eksisterende vindueshuller, så er der væsentlig mindre murerarbejde.

Mht. overlæggerer så afhænger det af hvilke sten huset er muret med.

Selvbygger med stort S. 
Dette er en dobbelt gavlmur bygget af røde små mursten. Det er derfor, jeg ikke kender til overliggeren.
Krystian skrev den 03-05-2025 16:58:17

røde små mursten.
Nå men det begrænser det til nok ca 10000 forskellige mursten at vælge fra.

Du er nødt til at være mere specifik- dvs den eksakte type, leverandør og alder af mursten til ydervæggen skal være kendt for at man kan vide om en overligger der matcher kan findes.

Samme spørgsmål ift at der vel skal mures pænt i hullet rundt om det nye vindue eller om du har det fint med afskårne ender?

Hvis man har ekstra sten af samme type er det muligt at producere sin egen overligger.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Som BOFH skriver, du kan selv lave en overligger, eller få en erfaren mand til at gøre det. Du får nemlig mursten i overskud, som kan bruges, både til overligger og til at mure false.
Men altså, man skal vide meget om hvordan cementmørtel blandes og hærdes for at sikre at en hjemmelaver overligger bliver bæredygtig.

Venlig hilsen
Knud
Der skal også tages hensyn til evt. overligger i bagmuren. Måske er den bærende og der derfor skal dimensioneres en overligger. Den fås måske færdig i gasbeton.

fase
knudr skrev den 03-05-2025 19:16:48

Som BOFH skriver, du kan selv lave en overligger, eller få en erfaren mand til at gøre det. Du får nemlig mursten i overskud, som kan bruges, både til overligger og til at mure false.
Men altså, man skal vide meget om hvordan cementmørtel blandes og hærdes for at sikre at en hjemmelaver overligger bliver bæredygtig.

Kræver nemlig erfaring! Udfordringen er bare at have en svag ide om bæreevnen af det produkt der kommer ud af det så det ikke revner første gang der er høj søgang.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis