Rens af bordplade

Da jeg for kort tid siden blev far, brugte vi i starten suttebrikker. Og de blev renset i vand hvor vi kom minus kalk i. (Den fra netto)
Desværre har den åbenbart været en lille smule utæt så der er kommet lidt ned på bordpladen og nu er vi interesseret i om vi på nogen måder kan få det væk igen. Hvis vi tørrer det over med en fugtig klud så forsvinder det stort set, lige indtil pladen er tør igen.
Vi har prøvet at tørre det over med en klud med opvaskemiddel uden den store effekt, og vil ikke begynde at prøve alverdens kemi uden vi ved det vil have en effekt og ikke blot gøre skaden værre.
Så nogen kloge mennesker herinde der ved hvad næste skridt vil være?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er det for en bordplade? Materiale og overfladebehandling?

Minuskalk er til afkalkning og består af (hvis det er indenfor de sidste par år - sulfonsyre) som ikke burde angribe plast men fremover ville det mere egnet middel til suttebrikkerne nok være optimalt. Vask med astma-allergi opvaskemiddel og desinficering med damper/ indsats til mikroovn eller lign.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 03-05-2025 11:48:18

Minuskalk er til afkalkning og består af (hvis det er indenfor de sidste par år - sulfonsyre) som ikke burde angribe plast men fremover ville det mere egnet middel til suttebrikkerne nok være optimalt. Vask med astma-allergi opvaskemiddel og desinficering med damper/ indsats til mikroovn eller lign.

Bordpladen er laminat.

Fremgangsmåden vi brugte da vi brugte suttebrikker var først at vaske dem grundigt med opvaskemiddel. Derefter i en skål vand med en lille smule minus kalk I og så ind i microovnen. Husker jeg rigtigt var det først 1 min på fuld styrke og så 2 min på halv styrke, men vi er heldigvis kommet væk fra suttebrikkerne igen.
Vores søn blev født en måned for tidligt og vi var derfor indlagt et stykke tid. Fremgangsmåden med at rengøre suttebrikkerne kommer fra børneafdelingen på sygehuset og er den præcist samme måde de anbefaler fra sygehuset at de røngøres. Minus kalk bruges for at forhindre kalk i at sætte sig på dem hvorefter de ikke kan danne vakuum. Vi har også købt præcist den samme minus kalk som de brugte på sygehuset og fulgte som sagt præcist samme fremgangsmåde. Så den måde er jeg egentlig ikke så meget i tvivl om var det rigtige. Lige nu er jeg bare interesseret om den afblegning af bordpladen kan reddes. En udskiftning ville være rigtig dyr da vi har samme plade ovenpå flere svævende skabe, og relativt stort køkken hvor det er samme plade hele vejen rundt så en total udskiftning ville blive RIGTIG dyrt. 
BTA Handyman skrev den 03-05-2025 15:30:04

buller27 skrev den 03-05-2025 11:48:18

Bordpladen er laminat.

Fremgangsmåden vi brugte da vi brugte suttebrikker var først at vaske dem grundigt med opvaskemiddel. Derefter i en skål vand med en lille smule minus kalk I og så ind i microovnen. Husker jeg rigtigt var det først 1 min på fuld styrke og så 2 min på halv styrke, men vi er heldigvis kommet væk fra suttebrikkerne igen.
Vores søn blev født en måned for tidligt og vi var derfor indlagt et stykke tid. Fremgangsmåden med at rengøre suttebrikkerne kommer fra børneafdelingen på sygehuset og er den præcist samme måde de anbefaler fra sygehuset at de røngøres. Minus kalk bruges for at forhindre kalk i at sætte sig på dem hvorefter de ikke kan danne vakuum. Vi har også købt præcist den samme minus kalk som de brugte på sygehuset og fulgte som sagt præcist samme fremgangsmåde. Så den måde er jeg egentlig ikke så meget i tvivl om var det rigtige. Lige nu er jeg bare interesseret om den afblegning af bordpladen kan reddes. En udskiftning ville være rigtig dyr da vi har samme plade ovenpå flere svævende skabe, og relativt stort køkken hvor det er samme plade hele vejen rundt så en total udskiftning ville blive RIGTIG dyrt. 

Hvis fabrikanten for suttebrikkerne anbefaler minuskalk så er det jo fint nok :-) . Det er bare en lidt "off-label" brug af det. Har selv kun set vejledninger med citronsyre på hospitalerne.

Syren i sig selv har ikke været årsagen til skaderne i pladen (plast). Det har været det varmen fra beholderne sammen med væsken der er matteret/smeltet overfladen (væske overføre varme bedre) ser det ud til. Ligesom hvis du ved et uheld satte en brandvarm stegeplande på bordet.
Måske der findes poleringsmidler der kan polere det værste væk. Plastpoleringsmidler eller lignende.

Men helt pæn bliver det næk svært at gøre.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Det er op ad bakke. Plast og indfarvning har taget skade og blevet nedbrudt i overfladen.
I næsten alle andre materialer kan man lave en fin reparation, kan til dels også lade sig gøre i laminat med colorfill hvis den er ensartet og ikke profileret som her.
Solbleget plast kan nogen gange 'gøres frisk' i udseende igen med varmepistol/gasflamme og vinylplejemiddel, men ved ikke om det virker på tyndt laminat, ville være meget forsigtig.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 03-05-2025 16:02:10

Det er op ad bakke. Plast og indfarvning har taget skade og blevet nedbrudt i overfladen.
I næsten alle andre materialer kan man lave en fin reparation, kan til dels også lade sig gøre i laminat med colorfill hvis den er ensartet og ikke profileret som her.
Solbleget plast kan nogen gange 'gøres frisk' i udseende igen med varmepistol/gasflamme og vinylplejemiddel, men ved ikke om det virker på tyndt laminat, ville være meget forsigtig.

/BOFH

Jeg turde ikke prøve med varmepistol så gik i gang med en udvidet Google søgning, og som ventet kom en masse råd som ikke virkede, lige indtil jeg fandt en tråd fra en anden gruppe, hvor trådstarter havde prøvet noget lignende. De fleste skrev at der ikke var at gøre og at det var en ny plade. 

Men der var en der skrev at han skulle prøve med madolie, formentligt flere gange. Tænkte det da ikke kunne skade. Så det har jeg lige prøvet. Efter første gang forsvandt det stort set. Og har lige smurt et lille lag mere på med et viskestykke. Har ikke brugt særlig meget og blot tørret det på med en viskestykke og det er allerede meget sværere at se.
Annonce
Tror ikke det er en varig løsning men lad endelig høre hvordan det går?!

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 04-05-2025 19:10:05

Tror ikke det er en varig løsning men lad endelig høre hvordan det går?!

/BOFH 

Indtil nu har det ikke ændret sig hele dagen. Har også tørret det af med en fugtig klud, det har stadig ikke ændret sig. Det er stadig stort set væk. Så må se hvordan det går. Men indtil nu virker det ret lovende. 

Nej, det er næppe en varig løsning. Det virker så længe det ikke er tørret op. Får det en smule olie en gang i mellem ved almindelig rengøring, skal det nok virke tilfredsstillende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis