Gulvvarme i serie med radiator?

Vi bygger ud og skal i den forbindelse flytte en radiator. Jeg overvejer at lade returvandet fra radiatoren løbe igennem gulvvarmeslanger i det gulv, jeg alligevel skal støbe. 

Er det en god eller dårlig ide? 

Jeg vil skifte til en radiator med god afkøling (større samlet areal), så vandet ikke er 70°C, når det "går i gulvet"...
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden  
Hvilken varmekilde har du ??

Kan ikke rigtig se fordelen, er det fjernvarme har du vel en kaloriemåler, så temperaturen på returvandet ikke har indflydelse på afregningen.

Vi prøver igen, i morgen --
Vi har fjernvarme med afregning efter forbrugte MWh, så nej det har ingen indflydelse på afregningen. 
Jeg tænkte det ville være lækkert med gulvvarme på det nye areal, og nemt at bruge returvandet fra den nye radiator...
Du skriver ikke noget om, hvilket gulv du vil lave gulvvarme i. Trægulv kræver lav temperatur. betongulv kan du lave gulvvarme med højere temperatur i.
Hvis du vælger at lave gulvvarme med returen fra radiatoren, er gulvvarmen afhængig af om termostatventilen på radiatoren lukker vand ind i radiatoren. Så mit valg vil være to kredse.

fase
Det nye gulv skal støbes i beton, men vi er ikke 100% besluttet på den endelige gulvbelægning...
Ideen med at køre dem i serie var netop at få temperaturen på "gulvvandet" lidt ned, og så er jeg med på at jeg ikke vil kunne styre dem individuelt...
Afhængig af hvor godt isoleret huset er og om dine radiatorer er ældre og mere radiatorer end konvektorer så kan du nøjes med 50 grader i fremløb om vinteren og en 5-10 grader under i forår efterår. Har du støbt betongulv med fliser ovenpå i badeværelset er det en ok temperatur (50 grader vinter og 40-45 forår og efterår).
Det setup - nyere radiatorer(konvektorer) og så gulvvarme i baderum med fliser - er udbredt i boliger uden gulvvarme i hele boligen ved opførelse.

Men har du brug for 70 graders fremløb for at holde huset varmt om vinteren så er det ret højt - og selvom gulvvarmerørene i betongulvet kan klare det er det ikke optimalt.

Optimalt ville være flere kredse men har du fx en ældre bolig med ældre radiatorer og så fx på badeværelser gulvvarme så er det også "meget" at lave flere kredse med pumper og anden temperatur mm blot for to badeværelser.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
C9elsen skrev den 03-05-2025 11:24:31

Det nye gulv skal støbes i beton, men vi er ikke 100% besluttet på den endelige gulvbelægning...
Ideen med at køre dem i serie var netop at få temperaturen på "gulvvandet" lidt ned, og så er jeg med på at jeg ikke vil kunne styre dem individuelt...

Du tilslutter bare gulvvarmen direkte, og sætter en returtermostat på, så kan du styre varmen på gulvet rimeligt.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis