GammelHus skrev den 02-05-2025 08:38:45
Hej
Jeg oplever at der gøres meget for at fremme brugen af fjernvarme.
Jeg kan se det når jeg er i Københavnsområdet.
Jeg kan slet ikke se begrundelsen for dette.
Med den affaldssortering der er kommet, bliver der mindre til forbrændingsanlæggene,
ja det er sådan at der må importeres affald:
https://ekstrabladet.dk/bibliotek/erhverv/danmark-maa-importere-268.000-tons-nu-mangler-vi-affald/7868138
Med det varmere klima, så behøves mindre energi til opgarmning af husene.
I denne vinter f.eks, havde vi slet ikke behov fot at tænde for varmen en eneste gang!
Og så må fremtiden vel også være, at energi fremføres via elnettet.
Er ovenstående ikke rigtig forstået?
Medmindre du bor i lejlighed, eller holder husdyr indenfor, lyder det temmelig vildt, hvis du ikke har haft tændt en eneste varmekilde hele vinteren. Dét må have været nogle temmelig kolde bade.
Fjernvarme i byerne giver fin mening. Det er mere effektivt end individuelle løsninger pr ejendom og én af årsagerne til, at luften i København er renere end mange andre byer. Plus, en statslig løsning vil tilsikre en for fællesskabet bedre løsning end, hvis Hr Nærigrøv sjatfyrer med pallerester og andet skrald. Eller at partikelforureningen fra brændeovne mindskes.
Hvis man tillige kobler det sammen med overskudsvarme fra eks produktionen eller datacentre, så er mindre skrald en mindre udfordring (selvom sorteringen er absurd når det kan gøres bedre og enklere maskinelt…). Skulle der tillige komme en smule fremsyn og nye varmekilder (kernekraft eller fission), så er centrale varmekilder mere effektive end individuelle løsninger.
Vi bruger <10.000kr årligt i varme. Når vi skal skifte varmekilde kan jeg vælge varmepumpe. Det koster mig 5-7.500kr om året i afskrivninger. Dertil driften, som hos sammenlignelige huse er mere end det, vi bruger nu. Dem, der i vores område har fjernvarme, har dels mindre varmeudgifter end os, mindre udsving i prisen, og - egentlig også et væsentligt punkt - mindre hardware, afskrivning og en mindre installation (og naboen slipper for et mindre propelfly i baghaven)