Hvorfor fjernvarme?

Hej

Jeg oplever at der gøres meget for at fremme brugen af fjernvarme.
Jeg kan se det når jeg er i Københavnsområdet.

Jeg kan slet ikke se begrundelsen for dette.

Med den affaldssortering der er kommet, bliver der mindre til forbrændingsanlæggene,
ja det er sådan at der må importeres affald:
https://ekstrabladet.dk/bibliotek/erhverv/danmark-maa-importere-268.000-tons-nu-mangler-vi-affald/7868138

Med det varmere klima, så behøves mindre energi til opgarmning af husene.
I denne vinter f.eks, havde vi slet ikke behov fot at tænde for varmen en eneste gang!

Og så må fremtiden vel også være, at energi fremføres via elnettet.

Er ovenstående ikke rigtig forstået?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
GammelHus skrev den 02-05-2025 08:38:45

Hej

Jeg oplever at der gøres meget for at fremme brugen af fjernvarme.
Jeg kan se det når jeg er i Københavnsområdet.

Jeg kan slet ikke se begrundelsen for dette.

Med den affaldssortering der er kommet, bliver der mindre til forbrændingsanlæggene,
ja det er sådan at der må importeres affald:
https://ekstrabladet.dk/bibliotek/erhverv/danmark-maa-importere-268.000-tons-nu-mangler-vi-affald/7868138

Med det varmere klima, så behøves mindre energi til opgarmning af husene.
I denne vinter f.eks, havde vi slet ikke behov fot at tænde for varmen en eneste gang!

Og så må fremtiden vel også være, at energi fremføres via elnettet.

Er ovenstående ikke rigtig forstået?

Medmindre du bor i lejlighed, eller holder husdyr indenfor, lyder det temmelig vildt, hvis du ikke har haft tændt en eneste varmekilde hele vinteren. Dét må have været nogle temmelig kolde bade. 

Fjernvarme i byerne giver fin mening. Det er mere effektivt end individuelle løsninger pr ejendom og én af årsagerne til, at luften i København er renere end mange andre byer. Plus, en statslig løsning vil tilsikre en for fællesskabet bedre løsning end, hvis Hr Nærigrøv sjatfyrer med pallerester og andet skrald. Eller at partikelforureningen fra brændeovne mindskes.

Hvis man tillige kobler det sammen med overskudsvarme fra eks produktionen eller datacentre, så er mindre skrald en mindre udfordring (selvom sorteringen er absurd når det kan gøres bedre og enklere maskinelt…). Skulle der tillige komme en smule fremsyn og nye varmekilder (kernekraft eller fission), så er centrale varmekilder mere effektive end individuelle løsninger.

Vi bruger <10.000kr årligt i varme. Når vi skal skifte varmekilde kan jeg vælge varmepumpe. Det koster mig 5-7.500kr om året i afskrivninger. Dertil driften, som hos sammenlignelige huse er mere end det, vi bruger nu. Dem, der i vores område har fjernvarme, har dels mindre varmeudgifter end os, mindre udsving i prisen, og - egentlig også et væsentligt punkt - mindre hardware, afskrivning og en mindre installation (og naboen slipper for et mindre propelfly i baghaven)
Og til det sidste: fjernvarme er absurd billigt sammenlignet med opdatering af hele elnettet til varme, elbiler og datacentre. Dét kommer til at koste en halv nyre fra danskere eller et frasalg af Grønland, Færøerne og muligvis Bornholm 
HrT skrev den 02-05-2025 09:51:27

Medmindre du bor i lejlighed, eller holder husdyr indenfor, lyder det temmelig vildt, hvis du ikke har haft tændt en eneste varmekilde hele vinteren. Dét må have været nogle temmelig kolde bade. 

Det var rumopvarming jeg mente. Varmt vand er fra el-vandvarmer.
Fjernvarme i byerne giver fin mening. Det er mere effektivt end individuelle løsninger pr ejendom og én af årsagerne til, at luften i København er renere end mange andre byer. Plus, en statslig løsning vil tilsikre en for fællesskabet bedre løsning end, hvis Hr Nærigrøv sjatfyrer med pallerester og andet skrald. Eller at partikelforureningen fra brændeovne mindskes.
Nu er det slet ikke følelser jeg tænker på. 
Kun tanke på hvor varmen skal komme fra.
Jeg tror ikke overskudsvarme fra datacentre forslår noget, og produktion er der jo næsten intet af.

Hvis man tillige kobler det sammen med overskudsvarme fra eks produktionen eller datacentre, så er mindre skrald en mindre udfordring (selvom sorteringen er absurd når det kan gøres bedre og enklere maskinelt…). Skulle der tillige komme en smule fremsyn og nye varmekilder (kernekraft eller fission), så er centrale varmekilder mere effektive end individuelle løsninger.

Vi bruger <10.000kr årligt i varme. Når vi skal skifte varmekilde kan jeg vælge varmepumpe. Det koster mig 5-7.500kr om året i afskrivninger. Dertil driften, som hos sammenlignelige huse er mere end det, vi bruger nu. Dem, der i vores område har fjernvarme, har dels mindre varmeudgifter end os, mindre udsving i prisen, og - egentlig også et væsentligt punkt - mindre hardware, afskrivning og en mindre installation (og naboen slipper for et mindre propelfly i baghaven)

HrT skrev den 02-05-2025 09:52:36Og til det sidste: fjernvarme er absurd billigt sammenlignet med opdatering af hele elnettet til varme, elbiler og datacentre. Dét kommer til at koste en halv nyre fra danskere eller et frasalg af Grønland, Færøerne og muligvis Bornholm 

Mon det er billigere at grave fjernvarmerør ned end el-kabler?

I begge tilfælde er det gravearbejdet, der er det dyreste. Materialeprisen er det mindste.

fase
S. Fabrin skrev den 02-05-2025 11:46:06

I begge tilfælde er det gravearbejdet, der er det dyreste. Materialeprisen er det mindste.

Men i byerne var man allerede fjernvarmen ude og er ikke gearet til eldelen. Endnu. 

Men igen, København er verdensmestre i at opgrave fortove gentagne gange 😂
Der er flere årsager til det - Bla.
  • Det er mindre miljøbelastende end olie, gas og pillefyr. Og i forhold til at affald elelrs ville ligge på lossepladser somd et klendes fra andre lande
  • Da langt størstedelen af boligmassen i DK og i særskilthed i de områder hvor der er fjernvarme i fx KBH er ældre og med radiatorer og ikke gulvvarme er det ikke isoleret i samme grad som nybyggeri og derfor er varmepumper eksemplevis ikke særligt egnede. 
  • Ved at importere affald fra lande med dårlige infrastruktur kan det ligefrem være god forretning.
  • Skal vi i fremtiden have mere central varme og elproduktion som fx kernekraft er fjernvarme bedre egnet mht overskudsvarme.
Har man et nyere hus der er velisolereret og med gulvvarme med lav fremløbstemperatur, varmegeninvinding osv så er fordele ikke ligeså store. Men det er en relativt begrænset del af boligmassen.

Love er minimumsiveauet - men risikostyringen regner altid med en mindre mængde af non-compliance
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis