Stød og HPFI

Hej, jeg skulle skifte to 12v transformatorer og tænkte det var nok at slukke for stikkontakten, selvom der måske var flere udgange fra den stikdåse der blev brugt og min polsøger skruetrækker virkede åbenbart ikke, selvfølgelig dumt,  korte af det lange er jeg fik et rap over nalderne og så lærte man det, men burde HPFI ikke også slå fra? - det gjorde det nemlig ikke.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan jo være dit HPFI er defekt hvis det ikke slår fra. Tester du det jævnligt?

Rappet kan jo også være en defekt 12v transformer

Love er minimumsiveauet - men risikostyringen regner altid med en mindre mængde af non-compliance
Du har sikkert ikke fået “stød nok”. Det giver virkelig et rap over nallerne hvis relæet skal slå fra - har jeg hørt. Du kan prøve at sætte en ca. 6 W pære i en fatning og tilslutte ledningerne et jordstik, således at den ene leder tilsluttes jordbenet, og den anden leder tilsluttes fasen (det venstre hul i stikkontakten). Når du så tilslutter “lampen” til en stikkontakt (med aktiv jordforbindelse), skal relæet slå fra.

Søren O
HPFI sikrer ikke, at du ikke får stød. Hvis du rør fase og har jordforbindelse, sikrer HPFI, at du ikke får et stød, der er stort nok til at slå dig ihjel.

Hvis du rør fase og nul på samme tid, giver HPFI ingen sikkerhed, Det er kun mellem fase og jord.

Hvis du har slukket for stikkontakten og får stød, er stikkontakten forbundet forkert. Den afbryder ikke fasen, der gør at du får stød. Jeg går ud fra, at du mener stikkontakt og ikke en afbryder, selvom afbryderen også burde afbryde fasen.
Din HPFI afbryder kun, hvis fejlstrømmen er højst 30 mA. Det giver et stød, du ikke glemmer lige med det samme.
Det virker som om, at det er opfattelsen, at det ikke kan mærkes, når strømmen er på 30 mA. Jeg kan ud fra praktisk erfaring sige, at det kan i den grad mærkes, men det er ikke dødeligt. 100 mA kan være dødeligt.

fase
Hvis det er sekundær siden på transformeren der har givet et rap over fingrene, kan det måske også være et stød fra en kondensator. (det vil hpfi ikke reagere på)

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Beklager den upræcise beskrivelse, jeg skulle to 12 v trafo med strømaftag fra en lampeudtag til led trafoer.
Jeg slukkede for stik kontakten og skulle sætte  led+ på inde i lampeudtag da jeg fik en over nallerne, der var flere udgange så jeg har måske rørt nogle aktive?
Hvis du har slukket strømmen ved afbryderen, så har du sikkert rørt ved fasen, der altid er med spænding på, selvom der er slukket for afbryderen. Klemmen med konstant spænding på er for del meste betegnet P eller L, lidt afhængig af udtaget. 
Nu kan jeg ikke dy mig for at minde om, at en stikkontakt er til at sætte din støvsuger eller andet til. 

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis