Er "tyk" forsatsvæg nødvendig?

Hej LDS folk

Jeg står overfor en gennemgribende renovering af et hus. Jeg skal have håndværkere til at lave de fleste ting og har hyret med en entrepreneur, som jeg er glad for.

Mit spørgsmål drejer sig om, hvorvidt det er nødvendigt at etablere en isolerende forsatsvæg på indersiden af ydervæggene. Entrepreneuren mener det er nødvendigt at lave en minimum 10 cm forsatsvæg på alle ydermure, men jeg vil gerne undgå det, af hensyn til økonomi og m2. Entreprenøren vil primært sætte en fortsatsvæg op for et undgå fugt, når kold væg møder indeklimaet. Særligt, hvis vi har møbler, som står tæt på væggen. Ydermere nævnte han både nemmere elarbejde og forbedret energimærke. Mest som positive sideeffekter. Boligkrav tænker jeg ikke, at det har noget med at gøre.

Lidt fakta:
  • Huset er et to-etagers murstenshus fra 1914
  • Huset har energimærke C.
  • Ydermurene er ca. 32 cm tykke
  • Jeg har købt huset for nyligt. Der er ingen tegn på fugt eller skimmel pt.

Jeg håber, I kan bidrage med viden er erfaring. Og gerne alternative løsninger/materialer, som løser problemet. Tak! <3
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dine ydermure er dårligt isolerede - og svare til 2-3 cm rockwool.
Hvis du fik 10 cm rockwool mere - så ville det hjælpe meget på energiregnskabet og komforten.

Det er helt rigtigt at hvis du stiller et stort skab op i hjørnet - så vil du nok få skimmel bagved skabet. Så det er ikke nogen dårlig ide at få efterisoleret - selvom huset bliver mindre inden i.
Energimærke c er da fint , jeg tænker hulmuren er blevet efterisoleret og ved 32 cm mur er det ​ca. 10 cm isolering.
Hvis det er tilfældet ville jeg ikke gøre yderligere.
johnm skrev den 01-05-2025 06:07:28

Energimærke c er da fint , jeg tænker hulmuren er blevet efterisoleret og ved 32 cm mur er det ca. 10 cm isolering.
Hvis det er tilfældet ville jeg ikke gøre yderligere.

Fuldstændig enig.

Tror der kan være mere at hente på opdatering af døre og vinduer, hvis de er ældre.
Men energimærke C på 2-etageres hus fra 1914, lyder i mine ører rigtig, rigtig fint. Tidshorisonten på tilbagebetaling af en investering i forsatsvægge gennem lavere energiregning, lyder nærmest uendelig lang.
Der er ingen tegn på skimmel nu, så hvorfor skulle der komme det, fordi der er kommet ny ejer ? Tidligere ejere har vel også haft møbler til at stå tæt på væggene ?
32 cm mur og energimærke C tyder på hulmur.

Man skal være forsigtig med indvendige forsatsvægge, da de kan være fugtsamlere og derved en risiko for skimmelsvamp. Det er vigtigt at de er bredde nok til at få ordenlig ventilation bag forsatsvæggen.

Jeg ville undgå forsatsvægge overhovedet, hvis det er muligt.

GodeVen skrev den 01-05-2025 11:41:25

32 cm mur og energimærke C tyder på hulmur.

Man skal være forsigtig med indvendige forsatsvægge, da de kan være fugtsamlere og derved en risiko for skimmelsvamp. Det er vigtigt at de er bredde nok til at få ordenlig ventilation bag forsatsvæggen.

Jeg ville undgå forsatsvægge overhovedet, hvis det er muligt.

Tusind tak for dit svar. Den ventilation, du beskriver, er det overhovedet muligt med en forsatsvæg på kun 100 mm?
Annonce
Thomas_Mygind skrev den 30-04-2025 22:24:45

Dine ydermure er dårligt isolerede - og svare til 2-3 cm rockwool.
Hvis du fik 10 cm rockwool mere - så ville det hjælpe meget på energiregnskabet og komforten.

Det er helt rigtigt at hvis du stiller et stort skab op i hjørnet - så vil du nok få skimmel bagved skabet. Så det er ikke nogen dårlig ide at få efterisoleret - selvom huset bliver mindre inden i.

Jeg har lige snakket med ham, som lavede energimærkerapporten tilbage i 2021. Han siger, at det ikke er rentabelt at lave en forsatsvæg ift. energiregnskabet. Så, problematikken handler udelukkende om risikoen for skimmel.

100 mm med passende ventilationshuller burde være nok for at undgå skimmel.
Men den bedste måde at undgå skimmelsvamp er er undgå forsatsvæggen. Så er du også fri for at gøre rummene mindre.

Hvad er årsagen til forsatsvæggen? Er det for at lave en billig "renovering" af væggene? Kan du ikke undgå dem?
GodeVen skrev den 01-05-2025 15:54:14

100 mm med passende ventilationshuller burde være nok for at undgå skimmel.
Men den bedste måde at undgå skimmelsvamp er er undgå forsatsvæggen. Så er du også fri for at gøre rummene mindre.

Hvad er årsagen til forsatsvæggen? Er det for at lave en billig "renovering" af væggene? Kan du ikke undgå dem?

Entreprenøren anbefaler forsatsvæggen for at undgå kuldebroer og derved fugt og skimmel. Da jeg nævnte, at hulmuren er isoleret, beskrev han, at den gang i 1914 da muren blev muret var murerne ikke så påpasselige med deres mørtel, så de tabte en del ned i hulrummet. Denne mørtel fungerer på negativ vis som en kuldeforbindelse mellem forvæggen og bagvæggen, så hulmursisolering er ikke nok.

Jeg vil meget gerne undgå forsatsvæggen, da den både tager m2 og lysindfald. 
Din entreprenør har ret i at hulmuren altid er fuld af skidt og møg, men dine vægge vil bliver mere i risiko for skimmelvækst ved at lave forsatsvægge end ved at lade den være.
Man kan godt lave isolering indvendig, men der er altid en vis risiko for skimmelvækst.

Hvis det skal laves 100% rigtigt skal der limes kalciumsilikatplader på indevæggene i stedet for. Det er bare væsentligt dyrre.

Selvbygger med stort S. 
Det giver ikke rigtigt mening. Hvis man vil undgå kuldebroer, skal der isolering til. Det hjælper ikke noget at sætte en forsatsvæg op. Det vil være til mere skade end gavn.

Du må have misforstået entreprenøren eller han er et vrøvlehoved.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis