isolering af loft under fladt tag?

Hej,
Jeg er igang med at renovere et hus fra 1959 (fladt "koldt" tag). Det som er lidt specielt er at taget er renoveret i 1979 og har 2 lags isolering (100mm + 40 mm). I 1979 havde de en lidt anden tilgang til dampspærre end vi har i dag;-) --> isolering er pakket ind i plastik og så sat op mellem spær og så er der 40 mm isolering nedenunder, derefter en blød masonitplade og til sidst træloft. Nå men jeg planlægger nu følgende:

1) ligge 145 mm isolering mellem spær (se billede, det vil passe med højden på spær).
2) ligge en dampspærre under spær/isolering
3) lave en krydsforskalning hvor jeg gør plads til yderligere 70 mm isolering (jeg får hermed et 70 mm hvor jeg kan trække el osv uden at skulle tænke på gennemføringer igennem dampspærre
4) montere loft

Jeg har nu 2 spørgsmål:
1) er dette en fornuftig fremgangsmåde? (obs. jeg vil ikke sænke loftet yderligere for at få mere isolering)
2) der er 70 cm mellem spær -- hvilken isolering vil i anbefale? Flexibatts? A-batts? --> flexibats tænker jeg er smarte, men de fås i bredden 56 cm så de skal alligevel skære til og så kan man vel lige så godt benytte A-batts eller hvad tænker i?

På forhånd tak

Mvh Jakob
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Javel er det en anden tilgang til dampspærre. Men det virkede jo hele konstruktionen. Der ses absolut ingen tegn på fugt eller skimmel på bjælker eller tag. Det skyldes nok en god udluftning af rummet imellem isolering og tag
Det må du endelig beholde, altså 5 cm luft 
Din plan ser fint ud med det in-mente. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik,
Mange tak for dit hurtige svar. Ja der er rigtig god ventilation mellem tag og isolering og jeg kan heller ikke se nogen tegn på fugt eller lign. (der er p.t ca 10 cm luftspalte, det agter jeg at bibeholde)

Jeg har aldrig før arbejdet med isolering. Er der egentlig nogen forskel på "Rockwool flexibatts" og fx. "Isover formstykker"? (kvalitetmæssigt osv) Jeg kan se at fx "Isover formstykker 34" er noget billigere end fx flexibatts, og som sagt så skal jeg alligevel til at skære i flexibatts, så går lidt af fidusen vel fra at vælge disse?
 Noget gode råd til hvilken isolering jeg skal vælge og nogle ting jeg skal "passe på med"? og så lige en sidste ting. Jeg har set man kan købe armeret dampsærre som er noget dyrere med som jeg kan læse noget nemmere at arbejde med - er det fuldstændig overkill at overveje at benytte dette?

På forhånd tak

/Jakob
Vernerkranz skrev den 01-05-2025 07:57:41

Hej Erik,
Mange tak for dit hurtige svar. Ja der er rigtig god ventilation mellem tag og isolering og jeg kan heller ikke se nogen tegn på fugt eller lign. (der er p.t ca 10 cm luftspalte, det agter jeg at bibeholde)

Jeg har aldrig før arbejdet med isolering. Er der egentlig nogen forskel på "Rockwool flexibatts" og fx. "Isover formstykker"? (kvalitetmæssigt osv) Jeg kan se at fx "Isover formstykker 34" er noget billigere end fx flexibatts, og som sagt så skal jeg alligevel til at skære i flexibatts, så går lidt af fidusen vel fra at vælge disse?
 Noget gode råd til hvilken isolering jeg skal vælge og nogle ting jeg skal "passe på med"? og så lige en sidste ting. Jeg har set man kan købe armeret dampsærre som er noget dyrere med som jeg kan læse noget nemmere at arbejde med - er det fuldstændig overkill at overveje at benytte dette?

På forhånd tak

/Jakob
Den største forskel ved at arbejde med rockwool kontra isover, er dels det er nemmere at skære, og det er stivere så det hænger lettere på loftet uden forskalling eller tråd. Om det er merprisen værd når det er din egene timer må du selv vurdere.

Rockwool batts'ne er kun fleksible på 2 sider. Når man så skærer stykker af skærer man den modsatte side af. Herved har du hele tiden fleksstykket med i det du arbejder med.

Den afskårne stump starter man så med næste gang, så der ikke er nogen spild.

Selvbygger med stort S. 
Du kan også overveje Knauf ecobatts lavet på genbrugsglas, støver væsentligt mindre og man behøves næsten ikke handsker.
Uanset leverandør skal du gå med en batt der er lambda 34 eller bedre for at de er faste nok til at holde sig selv ordentligt (rockwool ned til 32, men er dyr + rusland-ting).
Ift tilskæring synes jeg man ligesågodt kan bruge en gammel brødkniv, sviner mindre.
Din dampspærre kommer til at sidde tilbagetrukket og beskyttet, så ja det vil være overkill at købe en armeret. Husk damspærretape i overlæg og klæbes til vægge med folieklæber. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis