Malerrulle - glat eller velour?

Jeg skal male nogle gamle fyldningsdøre, som er 90 år gamle. De har selvfølgelig været brugt, hvilket kan ses lidt.

Maling er varmet op og skrabet af, rester er slebet væk. Dørene har været helt rå og har fået to gange primer.

Jeg har tænkt mig at bruge en 10 cm. malerrulle, men man kan få ruller i “glat” og i “velour”.

Sådan som jeg husker det, så kan velour ha` en tendens til at lave bobler i overfladen?

Hvad ville i vælge?

Træd ikke på mine ledninger :o)
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville bruge den billigste... og så trække efter med en god pensel, for det giver den flotteste overflade.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
En fyldningsdør vil også efter min mening blive pænest ved at male den med pensel over det hele da du ikke slipper for penselstrøg i alle fyldningerne.
Hvis du alligevel vil rulle, er en korthåret mohairrulle det rigtige valg.

Selvbygger med stort S. 
Et tip til maleruller er inden man bruger den første gang, lige at sno en omgang malertape på, det fjerner de værste løse "hår"
Jeg ville selv foretrække en kvalitets malerpensel, for der er vel en del krummelure, som en rulle kan have svært ved at komme ned i.

Men forslaget med først at køre over med en malerulle, og så stryge efter med en pensel, er også en god metode, så går det lidt hurtigere.

Vi prøver igen, i morgen --
Den glatteste finish får du med skumruller. Men da der er mange forskellige overflade rpå sådan en fyldningsdør undgår du nok ikek at bruge pensel.

Medmindre du vil spraymale dem hvilket dog ikke er så udbredt i DK

Love er minimumsiveauet - men risikostyringen regner altid med en mindre mængde af non-compliance
Tak for jeres input.
Jeg har købt begge slags ruller, så må vi se hvad der bliver pænest.
Det er ret simple fyldningsdøre, uden krummelurer, så jeg satser primært på rulle.
Sprøjte maling er ikke en mulighed, da jeg er nødt til at male i min carport. 

Annonce
bobenontot skrev den 30-04-2025 21:50:31

Tak for jeres input.
Det er ret simple fyldningsdøre, uden krummelurer, så jeg satser primært på rulle.

Når du ikke overvejer sprøjte maling vil du altid får spor, acryl tørrer for hurtigt så det ikke når at flyde ud, der skal man over i en olie -eller emulsionsmaling for at få et bare nogenlunde resultat.

Har sprøjtemalet masser af ting i min carport, det er minimalt hvad der er nødvendigt ift afdækning, har en ældre airless udgave ala denne - dvs stempel-baseret så der ikke er en masse lufttryk til at bære malingen rundt.

Nedenfor lidt billeder af igangværende projekt med levetidsforlængelse af en gl værkstedsdør der har fået nyt bundstykke og ​udvendig beklædning.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Vil sige at det vigtigste er en korthåret mikrofiberrulle og en rigtig god maling. Den bedste maling du kan få til døre der minimerer rulle og penselstruktur er nordsjo ambiance superfinish. Den er dog ret svær at male med.

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Det er mange år siden jeg har malet døre, men jeg brugte sådan 3 beslag som blev skruet på enderne af døren. 1 stk i den ene ende og 2 stk i den anden ende, de hviler på en buk i hver ende, så kan man lynhurtigt dreje døren ved at tage fat i de 2 beslag og dreje døren rundt.

Som det kan ses er det længe siden beslagene er blevet bugt  

Vi prøver igen, i morgen --
De er dæl`me smarte de beslag! 👏

bobenontot skrev den 30-04-2025 21:50:31

Tak for jeres input.

Hvad er problemet med sprøjtemaling i carporten, ud over investering i et par billige små presenninger?

Kan anbefale at gøre det i regnvejr hvor der ikke flyver så mange ting omkring.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også