Gamercomputer til 14 årig

Hej. Min søn vil gerne købe en ny gamercomputer for sine konfirmationspenge. Men hold nu op hvor er det en jungle, og hvor føler man at man nemt kan betale for meget eller købe det forkerte, når man ikke er ekspert på området.. 
Han gamer 1-2 timer om dagen. 
Han har indtil nu spillet ikke så krævende spil, men Call of duty eller CS GO osv bliver snart aktuelt. Og så ville det nok være rat at have en computer han er tilfreds med i 4-5 år som minimum. 
Han har ok tastatur og mus. 
Skærm er til den ældre side: Skrivebordsopløsning 1920 x 1080 Aktiv signalopløsning 1920 x 1080 Opdateringshastighed 60,000 hz Bitdybde 8 bit Farve format rgb Farverum dynamisk standardområde (SDR). 
Vi gider ikke elgiganten og POWER,- undtagen hvis vi 100% ved hvad vi skal købe. Deres sælgere er utålelige. 
Vi har fået anbefalet geekd.dk 
De har "mid level" og "High end" gamer computere. Sønnen er selvfølgelig lidt forelsket i "high end". Men de koster altså også 5000 mere end mid level. 

SÅ.... jeg ved at det afhænger af sindssygt mange ting. Men kan en af jer der har styr på sådan noget her, tage et kig på geekds hjemmeside, og give et par ord med på vejen, om en af deres mid level computere, i forhold til high end. https://geekd.dk/collections/mid-level-computere

Eller hvis i har et link til en computer fra en anden side (kan godt være ELG eller Power,- jeg gider bare ikke at besnakkes af deres pågående sælgere. 
Og input til hvad vi som ikke så kyndige skal være obs ppå er velkomne

TAK :) Håber vi finder noget der passer til knægtens niveau og pengepung
Hej. Min søn vil gerne købe en ny gamercomputer... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ingen af de nævnte spil, som er specielt resourcekrævende, så han kan roligt holde sig fra highend computere.
Mange lader sig forblænde af computere med enorme data, men kan reelt nøjes med meget mindre. 
Når man køber gamer computere, er det særdeles vigtigt, at man ved hvilke spil man vil spille, og så lige undersøge nærmere, hvilke system requirement der reelt er.
Den sidste som bad mig om vejledning til køb af en gaming bærbar, viste sig bare at skulle spille Red Alert 3, som hun nu havde spillet siden det kom på markedet.
Hun blev vejledt til at købe en ganske almindelig bærbar uden særlige dikkedarer på tilbud til 3200 kr., da det dette spil jo intet kræver. Og sådan er det faktisk med mange spil.
I mine øjne kan man gå ganske gode gamer pc.er til 6-8000 kr. Problemet med highend pc.er er jo gerne, at de sidste nye grafikkort på markedet gerne koster en halv bondegård, når de kommer på markedet, hvilket også betyder, at man hurtigt taber stor værdi på disse pc.er, uden at man i øvrigt på nogen måde er sikret i 4-5 år, da markedet udvikler sig meget hurtigt hele tiden.
Andre har foreslået flere forskellige firmaer, og det er firmaer, som alle kan bygge til rimelige penge. 
Fra Topdata kan jeg f.eks. pege på at  topdata pc synes jeg ser ud til at være en god pc til pengene.
Den kommer med win 11 installeret, men lad være med at købe licensen hos dem. Den kan købes billigere på nettet.
F.eks. for 149 kr. hos dette firma Windows 11 home 
Der springer du så bare download af win 11 over og sætter licenskey ind i den windows, som er installeret ved modtagelsen.

Kurt B. Andersen
Tak for virkelig god inputs alle sammen. 
Det var netop det der med at sikre sig ikke at "overkøbe" som jeg havde i tankerne, og så købe et sted hvor de ikke oversælger. Det sidste er nok svært ikke helt at undgå. De skal jo tjene penge. Men når man som 52 årig standard bruger af computere skal kigge på gamercomputer, så kan man hurtigt fare vild i den jungle

Jeg tjekkede mm-visons hjemmeside ud, og baseret på vejledning herinde, og jeg synes  at det var et godt overskueligt sted at "sætte" en gamer PC sammen. Det kunne nok være gjort billigere, og med de fif forskellige af jer skriver,- feks med at nøjes med et "passende grafikkort", og ikke størst eller nyeste,- og feks den med at hente windows et andet sted end hos mm-vision (har lige skrevet til dem, om de kan tage det ud af ordren)
Jeg ringede til MM-vision, og de var super flinke, og prøvede  ikke at oversælge. Vejledte feks i at  vi jo kunne opgradere med ekstra harddisk plads senere osv. 
Men overodnet set så får har vi bestilt den Ryzen jeg skrev om tidligere. Den kan helt sikkert mere end nødvendigt, men knægten var helt oppe at køre over den, og hvad den havde af specifikationer. Og vi har bestilt skærmen på tilbud i Skodgiganten, som virker som en ret god deal. 

SÅ tak for hjælpen. Knægten er glad
kurta skrev den 01-05-2025 00:06:01

Der er ingen af de nævnte spil, som er specielt resourcekrævende, så han kan roligt holde sig fra highend computere.
Mange lader sig forblænde af computere med enorme data, men kan reelt nøjes med meget mindre. 
Når man køber gamer computere, er det særdeles vigtigt, at man ved hvilke spil man vil spille, og så lige undersøge nærmere, hvilke system requirement der reelt er.
Den sidste som bad mig om vejledning til køb af en gaming bærbar, viste sig bare at skulle spille Red Alert 3, som hun nu havde spillet siden det kom på markedet.
Hun blev vejledt til at købe en ganske almindelig bærbar uden særlige dikkedarer på tilbud til 3200 kr., da det dette spil jo intet kræver. Og sådan er det faktisk med mange spil.
I mine øjne kan man gå ganske gode gamer pc.er til 6-8000 kr. Problemet med highend pc.er er jo gerne, at de sidste nye grafikkort på markedet gerne koster en halv bondegård, når de kommer på markedet, hvilket også betyder, at man hurtigt taber stor værdi på disse pc.er, uden at man i øvrigt på nogen måde er sikret i 4-5 år, da markedet udvikler sig meget hurtigt hele tiden.
Andre har foreslået flere forskellige firmaer, og det er firmaer, som alle kan bygge til rimelige penge. 
Fra Topdata kan jeg f.eks. pege på at  topdata pc synes jeg ser ud til at være en god pc til pengene.
Den kommer med win 11 installeret, men lad være med at købe licensen hos dem. Den kan købes billigere på nettet.
F.eks. for 149 kr. hos dette firma Windows 11 home 
Der springer du så bare download af win 11 over og sætter licenskey ind i den windows, som er installeret ved modtagelsen.

Kurta,- mht at dowloade windows 11, og installere det med en key på en pc købt uden windows 11,- Er det bare lige ud af landevejen, første gang man starter den nye PC op?

jancar1 skrev den 01-05-2025 08:10:55

kurta skrev den 01-05-2025 00:06:01

F.eks. for 149 kr. hos dette firma Windows 11 home 

Kurta,- mht at dowloade windows 11, og installere det med en key på en pc købt uden windows 11,- Er det bare lige ud af landevejen, første gang man starter den nye PC op?

Ja det er ligetil - lader du Microsoft Lave usb-stikken er det sværeste at installere lokal konto uden Microsoft konto men det kan lade sig gøre . Lader du Rufus lave usb stikken med det image du har hentet fra Microsoft er den del meget lettere. Man kan også vælge at acceptere Microsoft konto.

Hmmm se allerede der kommer jeg til kort :D 
Sidst jeg installerede windows ​var det noget med en CD rom, og lige ud af landevejen. 
Jeg tror at vi må betale os fra det, for en sikkerheds skyld. Når PC'en først lander på vores adresse, så skulle den gerne kunne køre med det samme.  Men tak for hurtigt svar
Annonce
Et sidste spørgsmål. Knægtens gamle computer har følgende specs

Processor: Intel(R) Core(TM) i5-7500 cpu @ 3.40 Ghz
Corsair Vengeance LPX DDR4-2400 - 32GB - CL14 - Dual Channel (2 stk) - Intel XMP - Sort
 Gpu: Nvidia Geforce GTX 680 Systemtype: 64-bit operativsystem, x64-baseret processor Skærmkort: nvidia geforce gtx 680. 2 Diskdrev Intenso ssd Sandisk x400 m.2 2280 128 gb  Udgave    Windows 10 Pro Version    22H2

Vil i mene at man kan man få noget for den? 

Mvh Jan
Tænker at den kan sælges for ca. 500 kr. på DBA.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis