Skifte radiator (igen igen)

Hej alle sammen, 

Der er lavet en del opslag om radiatorer, men jeg kunne ikke lige finde svar på mit spørgsmål.. Så her kommer endnu et. 

Jeg vil gerne skifte vores gamle 1 lags radiatorer ud. Vi har et 1-strenget system og rørene løber op fra gulvet til anboringer i bunden.
Er det muligt at skifte dem ud med nye, der har anboringer I siden?
Min umiddelbare tanke var at finde en radiator der er lidt kortere og så føre et længere rør op fra gulvet med et knæk. Men jeg er ikke fagmand, så jeg er i tvivl om det er en gangbar løsning?

På forhånd tak :) 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skulle der ikke være problemer i. Det kommer nok ikke til at se så elegant ud som de gamle, men teknisk er der ingen problemer i det.
Der kan være problemer med gennemstrømnings balance. Hvis du virkelig har etstrengs anlæg ( mange tager fejl) så er radiator størrelse nøje afpasset efter rumstørrelse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 30-04-2025 16:22:10

Der kan være problemer med gennemstrømnings balance. Hvis du virkelig har etstrengs anlæg ( mange tager fejl) så er radiator størrelse nøje afpasset efter rumstørrelse. 

... Og jeg tror jeg er en af dem der tog fejl. Jeg fik fortalt ved indflytning at det var enstrenget 😳

Men jeg fandt denne tegning og så ville jeg lige være sikker... Og I kælderen (hvor rørene er synlige) vores radiatorer er forbundet som på tegningen. Det var en glædelig overraskelse 😁
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis