Stiga Tornado 2098 H "Knurrer" i startrelæet, men starter kører ikke.

Min gamle havetraktor bestemte sig for ikke at ville starte, da vinterhvilen blev afløst af behovet for at komme igang igen (græsset fik lige pludseligt lidt meget fart på, da temperaturen sprang i vejret for et par uger siden).
Når jeg forsøger at starte den, knurrer den bare fra startrelæet, og af og til rykker det lidt i starteren, men uden at den kører rundt.
Jeg har "gravet" højt og lavt på dette al-vidende internet, men uden held. Det eneste jeg har fundet, er en meget kort video på youtube, som "viser" hvad jeg oplever:
https://www.youtube.com/shorts/eZ_KSR8ITII
Som nævnt oplever jeg det samme problem. Motoren på min maskine er en Briggs & Stratton på 12 hk.
Jeg skiftede startrelæet sidste år, så det burde være ok, og jeg har opdaget (da jeg skiftede relæet) at relæet var blevet skiftet på et tidligere tidspunkt. -Der sad nemlig et prismærke bag på relæet.
Jeg kan heller ikke få starteren til at tørne, hvis jeg kortslutter (omgår) startrelæet.
Skal lige nævne at jeg har byttet starteren med en anden fra en gammel Partner havetraktor, som er udstyret med præcis den samme motor.
AL HJÆLP VIL BLIVE KRAFTIGT VÆRDSAT, for jeg er ved at være lidt desperat for at få den sk... traktor ud at køre!

Ny dag - nye udfordringer (særligt hvis udfordringen fra igår lykkedes)!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et dårligt batteri giver nøjagtig samme symptomer..
Hvis du har et voltmeter, så mål batterispændingen uden belastning, samt når du prøver at starte motoren..

Vi prøver igen, i morgen --
Det prøver jeg.
Mon ikke jeg vil få "oplysningen", ved at tilføre ekstern strøn, f.eks. via min bil med et par startkabler?

GomanDK skrev den 29-04-2025 11:52:19

Det prøver jeg.
Mon ikke jeg vil få "oplysningen", ved at tilføre ekstern strøn, f.eks. via min bil med et par startkabler?

Ja det er jo et nemt forsøg, hvis du har startkabler..

Det kan også være det er nok at sætte en lader på batteriet, ofte taber de strøm hen over vinteren.

(man burde egentlig lade et par gange i løbet af vinteren, så holder batteriet længere)

Batteriet ER blevet opladt (flere gange, endda...) efter vinterdvalen, men det har ikke hjulpet noget, og egentlig burde laderen have "sladret". Det er en elektronisk C-Tech lader, men den har ikke meldt fejl overhovedet,

GomanDK skrev den 29-04-2025 12:26:51

Batteriet ER blevet opladt (flere gange, endda...) efter vinterdvalen, men det har ikke hjulpet noget, og egentlig burde laderen have "sladret". Det er en elektronisk C-Tech lader, men den har ikke meldt fejl overhovedet,

Det kan jo også være nogle dårlige forbindelser fra batteriet, tjek også stelledningen.

Men tag først polskoene af batteriet og rens det hele godt af, så du kan udelukke en dårlig forbindelse der.

Har du et startkabel så prøv at sæt det fra minus på batteriet og på motoren på en bolt eller andet blankt metal..
Hjælper det ikke så prøv at sæt startkabel på batteri plus, og direkte på plus på starteren..

Men jeg ville nu lige først prøve med startkabler fra bilen, batteriet kan jo nok godt være dårligt..

Annonce
fik du gang i maskinen ?

Undskyld min lange svartid. Har været opholdt andetsteds...
Ja, via startkabler, starter maskinen faktisk fint, så mon ikke der er noget galt med laderen???
Det vil jeg næsten tro. Min nabo har nemlig også opladt sin maskine med min lader, og han var ude i samme problematik. Hans maskine ville heller ikke starte, uden hjælp fra et par startkabler.

Men nu har jeg så fået et helt andet problem: Hvordan hel.... finder man ud af, om et af de "nye" gel-batterier er faldet sammen? Man kan jo ikke komme ind til cellerne, og endnu mindre kontrollere væske niveauet. Uanset hvad, så er sådan fætter jo ikke ligefrem billig. Den type, der sidder på nu, koster trods alt lige knap 800 kr.

Der er større sandsynlighed for at batteriet er skadet end at problemet er laderen.

Blybatterier klarer sig fint i biler, hvor de kun bliver afladet en smule og normalt bliver opladet med højest få dages mellemrum. Men en vinter uden brug kan være til stor skade på batteriet. Generelt må blybatterier aldrig aflades for meget. Nogle giver batteriet en eller flere opladninger i løbet af vinteren.
Igen har jeg været noget langsom, men til gengæld er mit problem løst.
Jeg valgte at "stole" på GodeVen's svar og springe med et nyt batteri, og se... Alle mine problemer forsvandt som dug for solen.
ALT virker nu efter hensigten, og jeg er igen en glad mand, men desværre med en noget slatten tegnebog...
Sådan er det bare!

Tusinde tak for hjælpen, alle!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis