Høje paneler på mineralsk væg?

Jeg bor i en murermestervilla fra 1898 hvori jeg gerne vil bygge høje paneler i stueplan. Alt gammelt puds er banket af væggene og mureren er igang med at pudse væggene op med hydraulisk kalkmørtel, som jeg forstiller mig at male med silkatmaling mhp. at få nogle sunde dyfussionsåbne vægge.

Vi kunne godt tænke os høje paneler hvidmaletmalet, men er bekymret for den dyfusionslukkede træmaling samt fugt i træet. Er der nogen der har erfaringer med en løsning der fungerer? 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad din murer foreslår lyder fornuftigt, men du nævner intet om eksisterende isolering, hvilket er afgørende for materiale valg af høje paneler.

Vælger du høje paneler i træ, vil jeg anbefale du maler panelerne med Farrow & Ball. Dyrup har muligvis samme egenskaber men jeg har ikke samme erfaringer med Dyrup, så du må komme med flere oplysninger hvis jeg skal guide dig videre.

Mvh.  Rantzau 

Rantzau
Hej Rantzau

Vi har en ca. 29 cm tyk murstensvæg med en ca. 6 cm hulmur, der er isoleret med mineraluldsgranulat. Der er en 30-50 cm dyb krybekælder under stueplan og der er murerpap som fugtspærre i væggene i kælderen.
Som du beskriver væggene, vil jeg anbefale maling fra Farrow&Ball. Du skal bruge maling beregnet til træ, eksempelvis Emulsion eller Eggshell. Deres maling bruges i vid udstrækning ​på gamle bygninger i Frankrig ​fordi de er diffusions åbne.

Eneste ulemper er, at Farrow&Ball kun forhandles i Danmark af Tapetcafe i Gentofte.

Rantzau
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også