230V udtag til 1/2 modul

Jeg har en 1,5 modul ramme med en 1.0 modul afbryder og en 1/2 modul blændplade. Jeg har brug for et 230V strømudtag med konstant strøm

uden jord i bunden i 1/2 modulet til en lille husholdningsmaskine.
Jeg har trawlet internettet og chatgbt men har ikke fundet en løsning.
Hvad gør jeg?

Hilsen fra Jess Høeg
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En stikkontakt i et halvt modul findes ikke. Skal du bruge af bryderen, eller måden fjernes. Hvis den må fjernes, har du to muligheder. Den ene er en 1,5 M og den anden er 1 M og den afdækning, du har vist. stikkontakterne er vist med jord, men ved udskiftning af tangenten, kan jordhullet skjules. Det behøver du ikke, hvis der jord i installationen.
https://www.greenline.dk/lk-stikkontakt-med-jord-15-modul-hvid-15554
https://www.greenline.dk/lk-fuga-stikkontakt-med-jord-1m-hvid-25926

fase
Tak for svar S. Fabrin. Jeg kan ikke undværre afbryderen, så jeg skal finde på en løsning med 1/2 modulert. Min ide er nok, at jeg så borer et hul i midten af blændpladen, og så trækker en ledning ud med et forlænger 230v stik på

Hilsen fra Jess Høeg
Høeg68 skrev den 28-04-2025 10:37:08

Tak for svar S. Fabrin. Jeg kan ikke undværre afbryderen, så jeg skal finde på en løsning med 1/2 modulert. Min ide er nok, at jeg så borer et hul i midten af blændpladen, og så trækker en ledning ud med et forlænger 230v stik på

Det bliver en fuskerløsning, som heller ikke er lovlig..

​Men så svært er det jo heller ikke at sætte en ny dåse i muren så det kan laver rigtigt..

Vi prøver igen, i morgen --
Det skal du under ingen omstændigheder gøre. Det er ulovligt at have en ledning direkte ud på den måde.

Der er flere grunde til at det er ulovligt. En af grundene er at det ikke er muligt at lave ordentlig aflastning, hvis der bliver trukket i ledningen kan der komme dårlig forbindelse og gnister.
Den nemmeste løsning er at udskifte skydelysdæmperen til en kronafbryder, og så montere en 1½ modul stikkontakt nedenunder.

Er det en gipsvæg, tager det 10 minutter at montere en ny forfradåse så der kan blive plads til en 1 m stikkontakt.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Jeg har brug for dæmperfunktionen. Findes der en krone afbryder, hvor den ene tangent bare tænder og slukker for én lampe og den anden afbryder dæmper et andet lampested, ved at holde tangenten inde? Så kan jeg montere en 1,5 modul stikkontakt nederst

Hilsen fra Jess Høeg
Høeg68 skrev den 28-04-2025 18:47:33

Jeg har brug for dæmperfunktionen. Findes der en krone afbryder, hvor den ene tangent bare tænder og slukker for én lampe og den anden afbryder dæmper et andet lampested, ved at holde tangenten inde? Så kan jeg montere en 1,5 modul stikkontakt nederst

Det kan man klare vha. pærerne i stedet.

Selvbygger med stort S. 
Det er grønne dåser så altså muret ind. I stedet for at finde alternative løsninger så bør du få hugget det fri og sætte 3,5 modul dåse ind. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar ev elmand🙏 Hvis jeg skal i gang med at hugge i min nymalede væg, så kan jeg vel nøjes med, at hugge ud til et 3,0 modul? Altså bare hugge ud, hvad der svarer til 0,5 modul.
Findes der noget specialværktøj til, at hugge ud med, eller er det bare en stor hammer og mejsel?

Hilsen fra Jess Høeg
Kan du ikke afbryderne af, så deet er til at se, hvilke dåser der er der nu. Det giver mulighed for at fortælle dig lidt om, hvilken dåse du kan vælge.
Specialværktøjet består af hammer og mejsel. Hammeren behøver ikke være stor, og er det en gasbetonvæg, kan den laves, så det kan dækkes af rammen.

fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også