Håndtag kan ikke "komme op" for at låse.

Hej 
Jeg er ved at gå ud af mit gode skind. Jeg forstår ikke, hvordan den her dør fungerer. 

Det er vores hoveddør, som i længere tid har været træg i det og "binder" lidt når den skal låses. Håndtaget skal løftes op for at låse og når først håndtaget er oppe, så låser den uproblematisk. Det bør ikke være noget med det som kører "på tværs", men selve den mekanisme, som aktiveres når man løfter håndtaget. 

Det har stået skidt til i lang tid, og især konen har nok været lidt hård ved den og tacklet det ved at lægge flere kræfter i, når den binder. Jeg ved ikke, om vi har skadet den mekamisme mere end hvad havde været nødvendigt.

Det har aldrig rigtig været et spørgsmål om at "lirke" den op - det er mere som om at den har "knækket" sig op i låsefunktionen. 

Jeg har haft den åben af nogle omgange og jeg føler bare ikke der er noget at gøre - kan intet se, som jeg ville kunne gøre noget ved lige umiddelbart? 

Er døren ødelagt eller bør jeg kunne gøre et eller andet for at løse problemet? Jeg ved ikke helt om jeg bør kaste mig ud i at skille døren mere ad ? Og om det overhovedet er til at tilgå det sted, hvor problemet opstår. I selve den her mekanisme som aktiveres når håndtaget løftes. 

Nogle gode råd  ?

​(PS - det er ​tidligere ejer som har stået for malearbejdet... det ​behøver man ikke kommentere :) ) 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Havde det samme med en Rationel facade dør, det midterste hængsel er en unbraco skrue nedefra som kan hæve døren. Vi skal justere den engang imellem, eller bruge det råd jeg fik som var at skrue den ud smøre gevindet med loctite og justere døren op. 
Døren enten hænger eller sidder for lavt. Låsepalen passer ikke i låseblikket.
Prøv at køre låsepalen ud med åben dør, og skub døren til.
Så kan du se om hullerne i låseblikket flugter/passer med palerne.

Jeg kan godt blive i tvivl om det er det?

Det har ikke noget at gøre med om døren er åben eller lukket. Hvis jeg prøver at få håndtaget op med åben dør (hvor der så ikke burde være noget som skal “passe”) , så er det præcis det samme. Det gør ikke nogen forskel.

Det i skriver burde vel betyde at problemet kun ville opstå når døren rent faktisk er lukket

Hvis jeg åbner døren og vil låse den ud i ingenting, så er problemet nøjagtigt det samme :/ så føler ikke det er noget med dørens position?
Så misforstod jeg dit spørgsmål.
Ny lås.

Har du prøvet at smøre låsen. Der er sikkert nogle små huller i selvs låsestangen.

Søren O
Annonce
Hvilken type olie bør jeg bruge til sådan en låsemekanisme ? 

Se video. Tænker at der er sket en eller anden skævvridning inde i mekanismen, som jeg bare ikke rigtig ved hvordan jeg skulle kunne komme til  ?

Når jeg kører låsestangen den stang som håndtag sidder på ind her, så ​drejer den bare ikke som den skal. Med åben dør bør den ​vel bare dreje og ​muliggøre at man ​løfter håndtaget. 
Det er svært at se på billedet om det er en gammel 1 punkts låsekasse, eller om det er en stanglås.
Hvis det er en 1 punkts låsekasse koster en ny 200 kr, så det kan ikke svare sig at bruge tid på at rode med den.

Er det en 3 punkts lås skal du som søren foreslår prøve at smøre ved låsepalerne på kanten af døren, og ikke der hvor du er på sidste billede. Hjælper det ikke skal der en ny stanglås til.

Selvbygger med stort S. 
Det er en hovedør, Ruko, ikke mega gammel
Så jeg tvivler på det er en billig ting

Låsesmed over telefon siger det nok er stanglås og koster 2000-3000 at få skiftet

Er det verdens nemmeste ting at gøre selv og bliver jeg taget i en vis legemsdel hvis han får opgaven?
Skru låsen ud så kan det være du kan se problemet 
asromadk skrev den 28-04-2025 09:53:11

Det er en hovedør, Ruko, ikke mega gammel
Så jeg tvivler på det er en billig ting

Låsesmed over telefon siger det nok er stanglås og koster 2000-3000 at få skiftet

Er det verdens nemmeste ting at gøre selv og bliver jeg taget i en vis legemsdel hvis han får opgaven?

Prøv selv først. Bliver næppe dyrere af den grund 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også