Stopventil utæt

Hej,

Vores stopventil til den udvendige vandhane drypper når man har åbnet for vandet. Heldigvis holder den tæt når den er lukket.
Jeg har prøvet at stramme den lille omløber, men det hjalp desværre ikke. Til sidst gik den så stramt at jeg ikke kunne åbne for vandet.

Er der nogen, der kan se om jeg kan opgradere den med: https://www.wattoo.dk/overdel-m-t-greb-1-2-t-stopventil-745001504

Rigtige størrelse osv.. Den har godt nok fået nogle lag maling af tidligere ejere..

Eller er den helt ny der skal til?

På forhånd tak!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at spænd den lille sekskantede omløber lidt,det løser ofte problemet..

Vi prøver igen, i morgen --
Under omløberen var der oprindeligt en pakning i form af nogle omgange 'grafitsnor'. Det kunne man tidligere købe hos enhver isenkræmmer, men du kan selv lave det ved at smøre grafitpulver eller noget andet smørende på et stykke sejlgarn (ø < 2mm helst omkring 1 mm). Derefter skruer du omløberen helt ud og forsøger evt. at rense gammelt grafitsnor ud, hvorefter der monteres to-tre omgange af sejlgarnet i sprækken mellem håndtag og hanen. Nu burde den blive tæt, når du strammer omløberen.
Hej
Tak for svar!
Det eneste grafit jeg kan finde er farven på en tagrende eller blyanter.. Har det mon et produktnavn, som man kan google’?

Kan man evt bare fedte sejlgarnet ind i hanefedt? Det har jeg på lager..
Conson skrev den 28-04-2025 09:55:18

Hej
Tak for svar!
Det eneste grafit jeg kan finde er farven på en tagrende eller blyanter.. Har det mon et produktnavn, som man kan google’?

Kan man evt bare fedte sejlgarnet ind i hanefedt? Det har jeg på lager..

Prøv at spænd den lille omløber først, mener nu også det er en gummipakning der sidder der..

Hjælper det ikke kan du forsøge med en "rævehale", den laver man af blår/ pakgarn (den rigtige, ikke den på en rulle) man tager et passende antal tråde og snor sammen med paksalve. Skruer omløberen af og ligger så mange omgange af rævehalen så omløberen lige kan få fat i gevindet, og spænder til den er tæt.

Vi prøver igen, i morgen --
<Det eneste grafit jeg kan finde er farven på en tagrende eller blyanter.. Har det mon et produktnavn, som man kan google’?>

Jeg har grafitpulver, som jeg for mange år siden købte i Tyskland, men hvis man googler 'grafitpulver' får jeg mange hits..

Du kan sikkert også bruge hanefedt eller den løsning je_ns foreslår, men tror dog at grafit er den bedste løsning.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også