Hjælp til eget vandværk (brønd)

Vi har fået hus med egen brønd.
Jeg ved ikke noget om den slags, og håber på at nogen herinde er klogere på emnet og kan hjælpe med at forklare hvordan det fungerer, og hvad man skal være obs på?

Brænden er i forhaven med tungt granitdæksel som fjernes. 

Udfordring er at det er meget svært at tilgå tingene da de er placeret omkring 1,5 meter nede i brønden.
Jeg tænker derfor at man er nødt til at kravle derned.
men det skræmmer mig ærligt talt. det ligner at brønden er bred og dyb og jeg ville være bange for at falde i dernede.
Og så er jeg også bange for at tabe ting ned i vandet, hvilket ikke er en rar tanke da vi jo er en familie med små børn som drikker vandet. Hvis man f.eks. table en telefon ned, så er det jo batteri kemi der ville ligge dernede og udleder gift, da det ikke ligner at man nogensinde ville kunne få det op derfra?  

nogle brønde har skinner hvor man kan hejse tingene op. men det ligner bestemt ikke at være tilfældet her. jeg tænker lidt på at få tilbud på at få det monteret. er der nogen der har erfaring med det?

vi har på det sidste lagt mærke til  dunkelyde hver gang vi bruger vand. det var ikke sådan før. jeg tænker det er pumpen der er defekt, eller skal pumpes?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Telefonen kan du jo lade ligge oppe, og værktøjet kan du binde en snor i..

Dunke lydene er trykstød, typisk hvis du lukker for en vandhane, det har ikke noget med selve vandværket at gøre, medmindre du køre med et meget højt tryk på vandet.

Men lidt svært at se på billedet hvordan det hænger sammen.. ofte er der en boring nede i brønden som har en meget lille diameter.
Men du kunne jo prøve om d kan pumpe så meget vand ud så du bedre kan ​se hvordan det hele hænger sammen.
Tænker du har en dykket pumpe.
Så er der nedbrud, skal du nok have fat på en brøndbore, eller en smed..

Er vandstanden op til den røde pil..

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis du ikke kan se pumpen, men at et elkabel og et rør går ned i boringen/brønden har du en dykket pumpe. Den kan du nærmest ikke høre selv om den er i drift.
Hvis pumpen starter tit, trænger din hydroforbeholder sikkert til at blive tømt for vand. Hvis beholderen er fyldt helt op med vand, vil du tydeligt kunne se på vandstrålen når pumpen starter. Der kommer pludselig meget mere tryk på. Der sidder sikkert en aftapningshane ved bunden af din beholder. Stop pumpen og luk hanen op. Lun igen når der ikke kommer mere vand, og start pumpen igen.
Det er lidt svært at se, men det ligner at du øverst har rimelig bred brønd, og så lidt længere nede en mindre diameter. Måske kunne det være muligt at lægge en bund over det nederste, så det vil være mere betryggende at arbejde dernede. Jeg vil foreslå en to-delt alu plade.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis