Ledpære i emhætte

Hej alle i eksperter. Her er en lille udfordring fra en der ikke ved meget om el 🙃.
Jeg har en Thermex emhætte hvor begge led pærer er stået af. Jeg har til min store irritation fundet ud af at 2 nye pærer koster omkring 800 hvilket virker helt urimeligt. På pæren er anført “model no 1998LED 3-4.5V/650MA Class III LED 1x3W Max 3000K”.
Jeg fandt en billigere løsning (troede jeg) som er mærket “FRT D3W” som er 12V men også 3W.
Jeg har klippet ledningerne til den ene pære og monteret den ene ny pære men den lyser bare ikke (jeg har tjekket med polsøger og konstateret at der er spænding på). Er det 12 V der er problemet eller hvad har jeg gjort galt?
De 2 billeder viser gl og ny pære
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den ny pære kræver 12V og spændingen på den gamle er 3 - 4,5V. Det er sikkert der dit problem ligger. Du skal finde e pære, der kan forsynes ved 3 - 4,5V eller du skal til at bygge indholdet i pærerne om.

fase
Evt sætte en. Ny 230-> 12v led driver ind istedet for den gamle som kun levere 3-4,5 v
mfrost skrev den 26-04-2025 18:25:43

Evt sætte en. Ny 230-> 12v led driver ind istedet for den gamle som kun levere 3-4,5 v

Det lyder som et godt forslag (med mindre sådan en er dyr). Jeg har lige taget et billede af den dims jeg formoder du henviser til at jeg måske skal skifte. Jeg kan kun se der er oplyst ampere interval. Er det den du mener jeg bør skifte til en der giver 12 volt?

Hvis jeg vælger at gøre det ved du så om der er nogen specielle krav til den når den sidder inde i en emhætte?
Ja, det billigste er at skifte driveren. Det betyder ikke noget at den sidder i en emhætte.

fase
Mange tak for hurtige svar 🙏
Jeg kan se man kan få en tilsvarende strømforsyning til 12v for under 100 kr så det vælger jeg at gå med 
Annonce
Nu kommer det jo så nok an på hvordan lyset styres, hvis det er med emhættens betjeningspanel, er det måske ikke så enkelt, den kan vel køre med flere lysstyrker..

Men du kan jo altid lave det ved at montere en en afbryder og "føde" den med 230 volt

Vi prøver igen, i morgen --
På billedet står der 220 til 240V.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis