Indmuringsdåser, murstensvæg

Hej 
Endnu et om ​indmuringsdåser 

Huller ​er lavet( nogle skal tilpasses lidt endnu)
Men spørgsmålet ​er,  fylder ​jeg bare op med pudsemørtel? ​
​Den hvor hullet er alt ​for stort skal ​dåsen løftes op.

​Jeg havde påtænkt at trække kabel i hulmuren og op
​Garage projekt, der er 9 dåser alt i alt.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have ca 10 mm fri rundt om dåsen, så du kan mure den fast med en blanding af sand og cement 4:1. Jeg ved godt der er givet anvisninger med skum og andre (klamper) metoder. Du kan da godt bruge pudsemørtel, men kom lidt cement i. Du vil ærgre dig, når du trækker stikket ud af kontakten og dåsen følger med ud.
Du skal huske at kablerne skal aflastes i dåsen, hvis du ikke kan gøre det il muren.

fase
Ja okay, sand og cement. Tak 

Og det gør ikke noget synderligt at der ingen sten er bagved ​? Altså de skal ​låses fast rundt om
Nu har du jo hugget hul helt gennem muren, så det bliver svært at ændre. Men normalt hugger man kun så dybt, at dåsen kan være der.

fase
Ja jeg tror jeg så mig blindt på det da flere af dem var nærmest istykker bagved 
Suk .

​Alternativt er jeg skærer en sten og sætter i mørtel bag ved?
Eller hvad gør jeg herfra 
Du sørgerfor at dåserne sættes ordentlig fast i cementblandingen. Når det ef tørret et døgns tid kan du fylde op, hvor der mangler.

Søren O
Annonce
Super. Tak det vil jeg gøre imorgen.

4:1 sand og cement korrekt ?
Og med sand, så det støbemix? 0-8mm ?

Hvis du har noget mørtel kan du bruge det, men kom lidt cement i. 
Vil du have noget bag ved, kan du sætte et stykke pap bag murstenen og komme blandingen ind og placere dåsen og gøre den fast ​i siderne.

fase
Et stykke pap bag murstenen? ​Altså, jeg ​kan sagtens 'kun' sætte den i cement/mørtel blanding og fylde omkring og ikke bekymre mig om det holder? 🤔😁
Som du selv var inde på mur en stump sten i hullet, og mur dåserne i dagen efter.​
hobbyist skrev den 27-04-2025 09:26:19

Et stykke pap bag murstenen? Altså, jeg kan sagtens 'kun' sætte den i cement/mørtel blanding og fylde omkring og ikke bekymre mig om det holder? 🤔😁

Mit svar var bare ment som en mulig løsning, hvis det skulle gå hurtigt. Selvfølgelig kan du bygge op bag dåsen med et stykke mursten. Du kan sagtens gøre dåserne fast kun med mørtel omkring siderne. 
johnms forslag er da helt OK

fase
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis