Naturgasfyr taber tryk

Hej

Har 15 år gammelt Vallant Ecotec naturgasfyr. 1,5 plans hus med gulvvarme på 1. sal og radiatorer i stueplan. Oplevet det i flere år i løbet af 1 måned taber tryk fra godt 2,5 til 1,4, men så holder det sig der i 3-4 måneder før det ryger ned omkring 1 og jeg genfylder vand.

Har haft service løbende. Sidste gang skiftede han div. membraner mv. Umiddelbart var trykbeholderen ok, men var hans forslag at skifte hvis det fortsatte.

Hvad tror I mest logisk der er udfordringen?

Pft
Anders
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her er 1 spørgsmål som kan opklare det.
Hvor lang tid tager det at fylde anlægget op igen? Er det maks. 10  sekunder eller er det nærmere 1 minuts tid.?
Hvis det er meget hurtig oppe på tryk, så er det ekspansions beholder som skal skiftes. 
I øvrigt skal det kun fyldes op til tryk på ca. 1,5-1,8 bar 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg ville være nervøs for at et rør lækkede - måske i krybekælderen eller skunken eller hvor du har skjulte rør.
ev elmand skrev den 26-04-2025 08:06:15

Her er 1 spørgsmål som kan opklare det.
Hvor lang tid tager det at fylde anlægget op igen? Er det maks. 10  sekunder eller er det nærmere 1 minuts tid.?
Hvis det er meget hurtig oppe på tryk, så er det ekspansions beholder som skal skiftes.
I øvrigt skal det kun fyldes op til tryk på ca. 1,5-1,8 bar 

Det tager over et minut.

Ja eneste er bare barometeret står næsten helt i bund hvis den kun fyldes til 1,5, men måske ok

StigN skrev den 26-04-2025 08:37:02

Jeg ville være nervøs for at et rør lækkede - måske i krybekælderen eller skunken eller hvor du har skjulte rør.

Ja også min bekymring, herunder skal vi snart ha skiftet gulv i hele huset, så overvejer lidt at bestille en sporing. Ville være træls at konstatere hul efterfølgende 🫣

Hvis det tager den tid så er det en lille læk et eller andet sted.
Jeg har dog en mistanke som du kan undersøge. 
Der sidder en sikkerheds ventil i systemet. Den kan være utæt så den lækker lidt vand hele tiden. Jeg har oplevet at dråber fra denne netop dryppede ned på et varmt rør, og derfor fordampede inden man kunne se en fugtig plet under fyret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis