Tilledning til ovn?????

Mig og de andre i klassen (grundforløb elektriker) går lidt og diskutere om hvor stor en tilledning til en ovn som trækker 15-16 ampere skal være. vores lære vil selvfølgelig ikke fortælle det ;) 
nogen siger 2,5mm2
andre siger 1,5mm2
men hvad siger i?

hilsen lærlingen
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
i slår op i skemaet for hvor meget kabler kan bære og kigger på oplægnimgsmetode k faktor samlet fremføring omgivende temperatur o.s.v. alt det som man som MINIMUM skal lære som lærling med andre ord i skal lære at dimensionere..... så derfor får du ikke svaret herfra..... 
Det er meget nemmere at hente en brugsanvisning til en ovn.
Hvis det er en ovn/kogeplade-kombination siger alle fabrikanter:
H05VV-F 5G2,5
Altså varmebestandigt kabel, 5 x 2,5mm2.

Bent Andersen skrev den 25-04-2025 23:31:15

H05VV-F 5G2,5

Men det var jo ikke spørgsmålet.

Desuden kan man iflg mig ikke altid stole på fabrikantens spec. desangående, specielt ikke hvis ovnen kommer fra land udenfor EU.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 25-04-2025 23:49:14

Bent Andersen skrev den 25-04-2025 23:31:15

H05VV-F 5G2,5

Men det var jo ikke spørgsmålet.

Desuden kan man iflg mig ikke altid stole på fabrikantens spec. desangående, specielt ikke hvis ovnen kommer fra land udenfor EU.

"iflg mig" beskriver det vist bedst. Også ovne produceret udenfor EU skal overholde kravene her. Og fortæl mig ikke om folk der importerer dem selv. Transportprisen ville eliminere enhver besparelse.

Men i det her tilfælde drejer det sig om en ung mand der er ved at uddanne sig til elektriker..... derfor er der i min eøjne ingen vej uden om at lære at dimensionere korrekt.....så at foreslå den unge mand at han blot kamnslå op i en manual for o nem er IKKE at hjælpe ham..... tværtimod. Men hanekam jo stille regnestykket op for dimensioneringen og spørge om det er korrekt ja så skal vi nok hjælpe...blot at komme med svaret er med til at sænke standarden for elektriker standen....
Annonce
I spørgsmålet skrives der tilledning. Det må betyde ledningen mellem ovn og tilslutningspunkt, der kan være en stikkontakt eller en dåse af en art. Så er 1,5 mm2 ok. 
Er det der i mod installationen, skal kablet dimensioneres efter gældende regler.

fase
Egentlig et godt spørgsmål i skoleregi. Umiddelbart er det ikke en elektrikers opgave at dimensionere en tilledning. Måske derfor er læreren lidt tøvende?. Det er en fabrikantopgave.

Skal man være firkantet så er det fabrikantens anvisninger der skal følges. Dette vil fremgå af manual og instruks på selve produktet (medmindre denne kommer med fast tilledning og stikprop)

Som Bent Andersen er indepå er det ofte H05VV-F (eller bedre) der specificeres. Da komfuret ofte tilsluttes den faste installation er kravet minimum 1,5mm2.*

Så overordnet:
  • Fabrikanten anviser påkrævet kabel og tværsnit samt montring
  • Er manual ikke til at finde og fabrikaten ikke til at kontakt + mærkning på komfur slidt væk. Så skal der anvendes minimum 1,5mm2 ledere i stilslutningen. Dette gør sig også gældende ved brug af stikprop med 5 ledere fx CEE materiel eller det gamle danske 5-polede system
  • Forbindes komfuret ikke til de typiske 3 faser med max 16A grundet undtagelser - så skal der fra 2020 og frem dimensioneres efter DS/HD 60364.
*nogle gange ses eksempelvis LED driver tilsluttet fast installation i en dåse med kabel med 0,75mm2 ledertværsnit. Hvilket jo typisk ikke er spor farligt fordi strømtrækket fra sådan en driver er meget lavt. Ikke desto mindre er det ikke lovligt og vil få en anmærkning i en Elinstallationsrapport.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis