Aktier

Hej LDS’ere.

Tænker mange af jer også leger lidt med aktier som hobby.
Ved godt der er mange andre steder man kan spørge om dette, men tænkte lige jeg giver det et forsøg herinde.
Jeg er lige begyndt at investere en smule. Men er i tvivl om jeg bruger den rigtige indgangsvinkel.
Lige nu bruger jeg Nordea’s aktiekonto. Men kan se flere snakker om Saxo bank og Nordnet som gode platforme. Hvad er den store forskel? Kan godt lide at have ting lidt samlet.
Jeg har som sagt også valgt at lave en aktiekonto fremfor en handelskonto.
Den har 17% i beskatning, men det er lagerbeskatning, og er lidt i tvivl om hvordan det fungerer.
Vil det sige hvis jeg eks investerer 10.000,- og aktien efter 1 år er steget med 2000 så betaler jeg 17% i skat af de 2000, men hvis aktien er steget yderligere med 1500 året efter, betaler jeg så skat af de 1500,- eller af 3500 som er samlet stigning? Prøver lige at finde ud af hvad det bedste er, på en handelskonto mener jeg beskatningen er 28% men af overskuddet den dag aktien bliver solgt. 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg bruger Nordnet og set ift. min bank Arbejdernes Landsbank, er de billigere + at deres platform er bare så meget bedre end bankens, ift design, app og sådan noget.
Har ikke prøvet Saxo men er sikker på de også er top

Det med at holde ting samlet skal du opgive. Læg dine investeringer der hvor det er billigst, dine opsparinger der hvor du får bedst rente, og evt. nøjes med at have dine likvider/lønkonto i din bank.

Du skal undersøge hvad Nordea tager i kurtage ift. Nordnet/Saxo og se det ift. hvor ofte du forventer at handle. Køber du aktien og beholder den i længere tid er det ikke så vigtigt, men køber/sælger du lidt oftere har kurtagen kæmpe betydning. Jeg tror faktisk at Saxo er billigst lige for tiden.

Og se på kurtage forskellen på udenlandske aktier/eft o.l. Der kan være kæmpe forskel.

Aktiespare kontoen er klart en fordel pga den lavere skat. Vær obs på at det ikke er alle ETF der kan handles på aktiesparekonto. Søg på Skat efter ABIS listen. Det er vigtigt hvis du vil handle ETF på aktiesparekontoen.

Lagerbeskatning/realisationsbeskatning er lidt mere for avancerede tradere og jeg tror ikke du behøver at spekulere på det.Du kommer altid til at betale din skat, det er vist mere et spørgsmål om du kan udnytte de skattetekniske muligheder for at balancere gevinstskat/fradrag for tab inden for et givet år.

Hvis aktien er steget fra 10k til 12k i løbet af året bliver du beskatte af 2k, og Skat justerer værdien af aktien til 12k næste år. Falder aktien så til 10k næste år får du fradrag for 2k. Stiger aktien derimod igen betaler du kun skat af den nye stigning, da aktien allerede er værdisat til 12k.
Så ja du betaler måske noget unødig skat et år men du får også tab registreret ind, og det udligner sig sikkert nok over tid, når man også huske på skatten kun er 17%.

Edit: jeg vil lige påpege at jeg bare er en glad amatør, der ikke tjener noget videre på mine aktier. Tværtimod loge for tiden:-)

Bare kald mig BBB 
Bruger også Nordnet da de er relativt billige at bruge. Der er jo ingen grund til at betale for meget i gebyrer.
Omkring aktiesparekonto eller alm. aktie konto - så er det umiddelbart bedst at bruge aktiesparekontoen da skatten er lavere 17% vs. 27(42) %. 

MEN, hvis du tænker på at holde dine aktier i 10 år eller mere så er en traditionel aktiekonto det bedste - for så bliver du først beskattet ved salg om måske 10-20 år - og i den periode så vil aktierne stige måske 2-4 gange i værdi, så pga. renters rente så kan din samlede skat blive mindre. Bemærk dog at du stadig vil blive beskattet af udbytterne med 27/42%.
En anden ting at bemærke er at de 27/42% at de nok bliver sænket de næste par år - lyder til at Danmark har en af de højeste beskatninger, samt at den globale trend er at denne skatteform ser ud til at blive lavere beskattet over årene - så om 10 år kan det være at den er på 20% ?!
Hej Big Bam.
Tak for dit indspark.
Jeg er ret ny i dette univers også, men vil natiurligvis gerne lære mere. Så har også tilmeldt mig et online kursus om aktie handler for begyndere.
Når jeg undersøger det kan jeg ikke se en kæmpe forskel på Nordea’s kurtage vs. Eks Nordnet. Nordea tager 0,1 % på skandinaviske aktier og 0,2% på alle andre. Dog minimum 29 kr. pr. Handel. Har godt set eks Saxo vist er på 25 kr. som minimum, men har ingen planer om at jeg skal handle en del.
Ja aktie markedet er ret negativt lige nu, men det jo netop det der har fået mig til at købe nogle aktier nu, det er så lavt at flere virksomheder næsten ikke kan blive meget billigere.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis