volvo TAMD 70B Jupiter 8 29-03-2004 17:17 Hej Håber på lidt hjælp Jeg er ved at monter en varmtvandsbeholder i båden men mangler lige at få sluttet motoren til men hvor???? det er en Volvo TAMD 70B Hilsen Jupiter Polle med venlig hilsen okp 9 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Jupiter Trådstarter 8 31-03-2004 17:57 Hej Øv!!! er der ikke bare en der ved noget om Volvo Min kone kommer hjem i Påsken og regner med at hun kan tag et bad i båden også når vi sejler Hilsel Jupiter Polle med venlig hilsen okp
tobak 46 6960 31-03-2004 18:12 hejsa ved ikke helt hvor du lige kan tage det ud....kender ikke den type.men hvis det er med vand kølet udstødnings manifold ville jeg tage det ud der....og det skal så ind på suge siden på vand pumpen igen.....men husk nu det skal være før termostaten og husk lige og sætte en par kugle haner på så du altid kan lukke for vandet til varmevæksleren...hvis det bliver utæt engang...hvem ved ps....husk nu også og lave det så du kan udlufte det....ellers virker det bare ikke ... :roll:
bmh 121 4700 31-03-2004 19:45 Hej Jeg har en tmd 30 og den har på varmeveksleren på bygget udtag. Hilsen Benny
tobak 46 6960 01-04-2004 15:33 du skal ikke tage det ud af varmevæksleren da det er efter termostaten...skal være inden for termostaten da du ikke vil få der stor varme ellers.....den smidder jo kun vand over i varmevæksleren når det er for varmt og lukker så igen når termoststen siger det......tror de huller han snakker om i hans varmevæksler er til zink klodser....tror jeg vil putte en par klodser i dem da den køler ellers snart er kaput......tæring..... :?
bmh 121 4700 01-04-2004 16:31 Hej det er ikke kun udtag, der er på monteret to haner,jeg bruger dem ikke til noget men det kan kun være til en form for opvarmning, og ifølge min instruktionsbog skal der kun være tre zink klodser, to i gearet og en i oliekøleren. godt nok kommer der kun varmt vand ind i veksleren når vandet er for varmt i motoren , men under sejlas er min veksler altid godt varm, tænk også på køleren på en bil den er da også meget varm hele tiden. Hilsen Benny Annonce
tobak 46 6960 01-04-2004 17:49 hej ja det er jo rigtig nok at den er varm når du bruger motoren under sejlas....men hvad så hvis det er en sejlbåd vi snakker om der bare har startet motoren for at lave lidt strøm på batterierne og til en bad........så tror jeg ikke den varmevæksler bliver særlig varm da motoren ikke er særlig belastet. måske kun ca 10 %-20% men kan heller ikke forstå der ikke er tæreklodser i din varmeveksler for det plejer der at være....der skal være tæreklodser alle dem steder hvor der render salt vand igennem,,,der for plejer der og skal være tæreklodse i varmeveksler.oliekøler....melllemkøler(intercoller) og sådan nogle steder...eller tære de da....kan du da sige hvad forskellene er på en oliekøler og en varmeveksler........ p.s...de er pisse dyre og de er laver of kobber begge to og har forbindlse til saltvand
tobak 46 6960 01-04-2004 17:50 hej ja det er jo rigtig nok at den er varm når du bruger motoren under sejlas....men hvad så hvis det er en sejlbåd vi snakker om der bare har startet motoren for at lave lidt strøm på batterierne og til en bad........så tror jeg ikke den varmevæksler bliver særlig varm da motoren ikke er særlig belastet. måske kun ca 10 %-20% men kan heller ikke forstå der ikke er tæreklodser i din varmeveksler for det plejer der at være....der skal være tæreklodser alle dem steder hvor der render salt vand igennem,,,der for plejer der og skal være tæreklodse i varmeveksler.oliekøler....melllemkøler(intercoller) og sådan nogle steder...eller tære de da....kan du da sige hvad forskellene er på en oliekøler og en varmeveksler........ p.s...de er pisse dyre og de er laver of kobber begge to og har forbindlse til saltvand
bmh 121 4700 01-04-2004 19:22 hej igen Ja vis det er en sejlbåd vi taler om er der nok et problem, men nu tror jeg ikke at der ligger en tamd 70 i en alm. sejlbåd. Med hensyn til mine tære klodser ved jeg kun hvad de skriver i instruktionsbogen, årsagen til at der ikke skal være klodser i varmeveksleren kunne måske være at , saltvandet løber i en kobber indsats som sidder i nogle gummipakninger i varmeveksleren og har derfor ikke elektrisk forbindelse til motorblokken, men i oliekøleren løber saltvandet i yderkappen og olien løber i en indsats, derfor får saltvandet elektrisk forbindelse til motorblokken og så skal der klodser i oliekøleren, kunne det ikke være årsagen ? Hilsen Benny
Jupiter Trådstarter 8 08-04-2004 05:24 Hej Jeg tror at vi får en fagmand til at lave det Men tak for svar Hilsen Jupiter med venlig hilsen okp