Varmepumpe installation - håber på feedback

Der skal en aut. VVS er på og montere etc, men da der fra de forskellige VVS'ere har været så mange forskellige forslag har jeg prøvest at skisere det så jeg kan forstå det.

Da min VP kommer lidt væk fra huset og der skal tilsluttes kredse i flere bygninger har jeg været i tviv om opstillingen. Er landet på dette (se billedet) Håber det giver mening med tegningen og symbolerne (er jo ikke vvs'er).
Ved at der er flere der kører VP direkte på manifold uden shunt og det var egentlig det jeg ville, men pga den lange føringsvej og flere kredse hælder jeg mest til shunt på kredsene nu.
Hvordan ser det ud for jer? Håber du god input. Både til systemet, men også hvis der mangler t stykker eller ventiler nogle steder. TAK

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg overvejer også en varmepumpe ,og vil nok ende ud i et setup som dit som jeg syntes ser fornuftigt ud. Dog vil jeg ikke gå med en gennemstrøms vandvarmer da det vil kræve en voldsom ændring i min el installation .
Flot tegning.

8 kW giver ca. 1350 L/hr med en delta T på 5 grader. 
Det giver et tryktab på ca 0.2 bar - hvis der er 60 meter rør på 26 mm indre diameter. 0.2 bar er fint.

Jeg ville fjerne shuntpumperne og køre direkte - men give muligheden for at man kan regulere flowet i alle kredse. Shuntpumper er fint hvis der er gasfyr/fjernvarme/oliefyr - men VP skal bruge så små temperaturforskelle sopm mulig og dermed højere flow.

Se evt. her: https://www.pressure-drop.online/

Hvorfor er der 2 ekspansionsbeholdere ?

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis